Abonnementsartikel

For tyske Joachim Jensen sikres arbejde året rundt blandt andet fra stor biogasproduktion i Tyskland.

3.000 hektar majs til fire finsnittere lyder måske ikke af meget - men når over halvdelen af majsen skal snittes i tre til fire millimeter snittelængde, og hele majsplanten skal med til stakken, kan det tage pusten fra selv den største finsnitter.

Hos Lothenumen Joachim Jensen i den nordtyske landsby Niebüll har man specialiseret sig i grovfoder og gylle. Maskinstationen klarer faktisk alle opgaver inden for landbrug, og en lang række entreprenøropgaver, og der er 25 fastansatte medarbejdere, og 30 afløsere som der kan trækkes på:

- Det er mange afløsere, men det er også nødvendigt, når der eksempelvis skal køre fire snitterhold på én gang, sammen med en masse andre aktiviteter, fortæller Simon Jensen, medindehaver af den familieejede maskinstation, som hans far grundlagde.

Mange biogasanlæg

Som så mange andre steder i Tyskland så ligger der flere biogasanlæg i området omkring Niebüll, og det giver en lang række opgaver til maskinstationen:

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

- Foruden håndtering af afgrøderne til biogasanlæggene, så giver det også godt arbejde til gyllelastbilerne, som hele året igennem flytter gylle mellem biogasanlæggene og landmændene, som får afgasset gyllen på de enkelte anlæg, fortæller Simon Jensen.

Majs er en stor aktivitet på biogasanlæggene, og en del af majsen hentes også i Danmark. Afstand fra mark til biogas kan derfor variere, og Simon Jensen fortæller, at der kan være lige fra 60 til 150 kilometer mellem majsmarken i Danmark og biogasanlægget i Tyskland.

- Vi flytter majsen med lastbiler, og ofte laver vi en markstak med majsen i Danmark, og henter majsen om vinteren, og flytter det til biogasanlæggene.

De mange majs til biogasproduktion betyder også, at den mindste finsnitter på maskinstationen har 650 hestekræfter.

- Der er bud efter alle hestekræfter, når der både skal laves kort snittelængde, og lav stubhøjde, fortæller Simon Jensen, som udelukkende kører med New Holland finsnittere, hvor den største er en FR9090 med 850 hestekræfter.

Blå og gule maskiner

Generelt er der mange New Holland-maskiner på maskinstationen, og det skyldes først og fremmest, at New Holland-forhandleren Wüstenberg Landtechnik ligger som nærmest nabo til maskinstationen.

- Vi har 30 traktorer i alt, hvor alle traktorer er blå med New Holland-logoet, på nær syv traktorer, som er gule med JCB-logo, fortæller Simon Jensen, som er uddannet mekaniker på et JCB-værksted, hvor kærligheden for de britiske traktorer opstod:

- Det er nogle fantastiske maskinstations-traktorer med rigtig mange gode komponenter som eksempelvis en Sisu-motor, en trinløs transmission fra Fendt, affjedret for- og bagaksel, og en perfekt vægtfordeling, fortæller Simon Jensen, som også fremhæver hastigheden på de gule traktorer:

- De kan låses op til at køre 70 kilometer i timen, og det må de godt i Tyskland, men vi kører blot 50 kilometer i timen med vores, da vi på den måde må køre på eksempelvis motorvejene, uden at der skal betales vejafgift.

Maskinstationen har også været vidt omkring med de gule traktorer. Da maskinstations gyllevogne primært består af de sydtyske Zunhammer-gyllevogne, kører maskinstationen selv til fabrikken i Bayern, for at hente nye gyllevogne hjem - en traktortur på 14 til 16 timer på motorvejen.

Tyskland sætter høje krav til de hurtiggående traktorer, og derfor skal alle traktorer og redskaber, som kører over 40 kilometer i timen, synes hvert år, mens bremserne skal synes for hvert halve år.

- Derfor kører vi til syn med køretøjerne to gange om året, fortæller Simon Jensen

Stor gyllekapacitet

Gylle er en stor aktivitet hos den tyske maskinstation og hvert år udbringes op mod 900.000 kubikmeter gylle med seks gyllevogne, en slangeudlægger monteret på traktor og med en selvkørende Vredo. Derudover flyttes der gylle med lastbil hele sæsonen igennem mellem biogas-anlæg og lokale landmænd.

- Gyllevogne kommer fra tyske Zunhammer, og det er nogle meget lette vogne, da de er udstyret med glasfibertanke, og en 18,5 kubikmeter gyllevogn vejer derfor kun 5,6 ton, og med 24 meter bredsprederbom har den en kapacitet på tusind kubikmeter i døgnet.

Af gyllevogne råder maskinstationen over fire 18,5 kubikmeter gyllevogne fra Zunhammer og to Zumhammer gyllevogne på 27 kubikmeter med både slangebom og nedfælder.

- De store gyllevogne er udstyret med lufttryksregulering, ligesom traktorerne, der er spændt foran gyllevogne, også er monteret med luftreguleringsudstyr, fortæller Simon Jensen, som dog også kan berette, at det ikke er noget de tyske landmænd vil give ekstra for, men som de forventer maskinstationen tilbyder.

Maskinstationen råder over syv lastbiler, hvoraf de fem flytter gylle det meste af året.

- Når vi kører med den selvkørende Vredo, så sørger vi altid for at holde den igang ved at lade lastbilerne bringe gyllen ud i marken, og da Vredo'en selv kan suge fra lastbilerne, så er vi fri for at have en buffertank imellem, fortæller Simon Jensen, som kan berette, at kapaciteten på den 32 kubikmeter Vredo ligger på 180 til 200 kubikmeter i timen, når det går godt.

Der sættes også ret høje krav til gyllegrejet mange steder i Tyskland - i bogstaveligt forstand.

Mange biogasanlæg har nemlig gylletanke, som er fem til seks meter høje. Det kræver en specielt gylleomrører, for ikke bare at nå op i tanken, men også at omrøre flere steder i tanken fra én position.

Den tyske maskinstation har derfor lavet en gyllerører, som har en rækkevidde på 27 meter, og er monteret på en chassisramme, og monteret på undervognen fra en gammel frakørselsvogn. Oprindeligt er det en betonudlægger, som er blevet moderniseret til en gyllerører.

- Hele røreren styres fra en fjernbetjening, og passer godt ind i systemet med de mange biogasanlæg med høje gylletanke, men da vi også har mange laguner i området med gylle, passer maskinen også godt ind her, fortæller Simon Jensen, som også gør opmærksom på, at når forårsarbejdet er ovre kan undervognen bruges til en græskasse resten af året.

Lang historie

Maskinstationens historie, går helt tilbage til 1967, hvor Simons far, Joachim købte en ejendom på den adresse, hvor maskinstationen også har hjemme i dag.

Dengang blev opgaverne udført fra familiens landbrug, hvor Joachim Jensen i 1981 besluttede sig for at koncentrere sig hundrede procent om maskinstationsopgaverne.

Dog dyrkes der stadig 120 hektar jord i dag, som hører til familiens ejendom. I 2005 kom Simon med i virksomheden.