Mandag den 7. juni afholdte LMO Plantetræf, hvor de besøgende blandt andet kunne se to selvkørende og fire trailersprøjter på en testbane, hvor specielt bommens stabilitet blev sat på en prøve.

- Her kunne vi tydeligt se forskel på en selvkørende sprøjte og en trailersprøjte, fortalte Hans Thostrup, tekniskrådgiver ved LMO.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

- Bare lidt bevægelse giver hurtig 100 procent i forskel på kemidoseringen, fortæller Hans Thostrup, som fremhæver de selvkørende sprøjter, som klarede sig flot.

- Hans Thostrup, LMO

Til årets plantetræf deltog Amazone, Damann, Lemken, Horsch, John Deere og Bargam.

Der mødte lidt over 500 interesserede op, som fik mulighed for, ved selvsyn, at se sprøjterne på en "pukkelpist", hvordan bommene bevægede sig.

- Bare lidt bevægelse giver hurtigt 100 procent i forskel på kemidoseringen, fortæller Hans Thostrup, som fremhæver de selvkørende sprøjter, som klarede sig flot.

Vibrationer fra traktoren

Hans Thostrup fortæller, at man plejer at sige, at en selvkørende sprøjte, kan sammenlignes lidt med en liftsprøjte på en traktor:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Hvis man kigger på placeringen af bommen, så vil der altid være længere fra bagakselen på en traktor til liftsprøjtens bom. Sådan vil det i teorien også være på en selvkørende sprøjte. En trailersprøjte, derimod, har bommen tættere på bagakslen på sprøjten, og derved mindre vibrationer fra traktoren, sammenlignet med en liftsprøjte, fortæller den jyske teknikrådgiver og påpeger, at tyske forsøg viser, at en liftsprøjte har tre gange så mange vibrationer, som en trailersprøjte.

- Det bedste sted at sætte en sprøjtebom vil altid være midt på bagakslen, da vibrationerne her vil være mindst.

Sådan er det i hvert fald ren teoretisk, men i praksis ser tingene ofte en smule anderledes ud:

- Med al den affjedring som en moderne selvkørende sprøjte har, så viste demonstrationen, at der ingen tvivl er, om at de to selvkørende sprøjter fra Amazone og Horsch gjorde det bedste arbejde på forhindringsbanen, fortæller Hans Thostrup, som fremhæver en god affjedring i både i bommen, i bom-ophænget og på hjulakslerne.

Bom tæt på bagaksel

Hans Thostrup fremhæver også Lemken Albatros og Damaann Profi-Class trailersprøjterne som har bommen til at sidde i en form for truck-tårn, hvor bommen køres op og ned i en delvist lukket profil.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det får sprøjtebommen så tæt som muligt på bagakslen, og det er noget man tydeligt kan se effekten af i marken, fortæller Hans Tostrup.

Fokus på dyserne

At bommen er rolig og så tæt på jorden blev tydeligt vist om aftenen, da sprøjterne kørte med forskellige dyser:

- Det er virkelig en øjenåbner for de fleste. Normalt kører vi bare, men her kan vi med egne øjne se resultatet, og om det har ramt de påtænkte steder, fortæller Hans Thostrup

- Her skilte Bargam-sprøjten sig ud, da den havde fladsprededyser på i højre side og vinklet kompaktdyser i venstre side.

- Flere fortalte bagefter at de var overrasket over den kæmpe forskel der var i afdrift. Fladsprededyser efterlod tydeligt en tåge med stor afdrift, hvorimod kompakt-dyserne var helt uden vindafdrift, hvor dråberne ramte ned i afgrøden. Faktisk er vindafdriften kun 25 procent på kompaktdyserne i forhold til fladsprededyserne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Teknikrådgiveren fremhæver også vigtigheden af en bom, som kører tæt over afgrøden.

- Især Horsch-bommen kørte stille og roligt med bommen i 35 centimeter over afgrøden. Hæver man bommen fra 50 til 100 centimeter så vokser afdriften med en faktor 20. Voldsom forøgelse af afdrift og derfor skal bommen bare holdes så langt nede som muligt, lyder det fra Hans Thostrup.