Abonnementsartikel

Åbenhed er en af nøglerne til at få et godt forhold til banken.

Åbenhed om alle aspekter af driften, troskab mod sin strategi, og så en grundlæggende forståelse af, at bankforretninger foregår mellem to parter, der begge skal agere professionelt med henblik på at få mest muligt ud af samarbejdet.

Det er ifølge mælkeproducent Martin van Vliet fra Krogager nøglen til at etablere et godt og tillidsfuldt forhold til banken.

Kommunikation

- Min erfaring siger, at det allervigtigste man skal gøre sig klart er, at banken er en virksomhed. Du får rådgivning, men banken har også en interesse i at sælge sine produkter til dig. Når den forståelse er på plads, så handler det efter min mening om kommunikation og åbenhed for at sikre, at banken lytter og tror på dig. Du skal åbent fortælle, hvor du er, og hvordan du kan komme videre, siger Martin van Vliet og illustrerer med et eksempel.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Fortæl det

- Jeg kom for nogle år siden hjem fra ferie og fandt ud af, at der var sygdom i besætningen. Jeg kontaktede først mit forsikringsselskab, og dernæst orienterede jeg banken om, at jeg aktuelt stod med en problemstilling. Den åbenhed er afgørende for, at banken har tillid til, at jeg driver min forretning på en god måde og handler professionelt, siger Martin van Vliet, der kom til Danmark fra Holland i 1995 og siden 1997 har drevet Nydamgård, der i dag huser 135 sortbrogede malkekøer og drives med 140 hektar.

Kend forventningerne

Martin var blandt deltagerne på Seges Akademi og Jyske Banks temamøde i Billund, og selv om han i forvejen har en god relation til banken, så var det en dag, der gav rigtigt godt udbytte.

- Jeg gør nok en del ting rigtigt i forvejen, men det er nyttigt at blive klar over, hvad banken egentlig forventer af mig. Den viden er god at få frem i bevidstheden. Samtidig hørte jeg selvfølgelig også gode eksempler på, hvad andre gør, og det er der helt sikkert også en del inspiration i, lyder det fra Martin van Vliet.