Der har været skrevet vidt og bredt omkring den pilotskrivelse, som EU-Kommissionen har sendt Danmark som følge af landbrugspakken. Skrivelsen blev af Miljø- og Fødevareminister Esben Lunde Larsen beskrevet som ren rutine, mens den fra anden side er blevet gjort til et udtryk for, at EU er på vej med sanktioner mod Danmark.

Maskinbladet har derfor talt med Ulla Steen, der er lektor og studieleder ved Juridisk Institut på Aalborg Universitet, for at få klarhed omkring, hvad pilotskrivelsen reelt set er.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Jeg opfatter det som Kommissionens måde at sige, at nu skal vi have en forventningsafstemning. Grundlæggende tror jeg ikke, at der er noget galt med den danske lovgivning. Kommissionen vil gerne vide, at når vi fremover anvender reglerne, som det er planen, kan vi så være sikre på, at Danmark når de mål, der er opstillet i EU-lovgivningen, siger Ulla Steen til Maskinbladet.

Det vil altså ifølge Ulla Steen sige, at Danmark i den kommende tid skal vise overfor EU, at landbrugspakken kan implementeres, uden man overtræder EU-reglerne.

- Hvis der fra EU's side vurderes, at den danske landbrugspakke er i strid med EU-reglerne, vil næste skridt være en såkaldt åbningsskrivelse, som i sidste ende kan føre til at Danmark skal for EU-domstolen i en sag om traktatbrud, men der er rigtig langt dertil, siger Ulla Steen.

Hun understreger dog også, at en pilotskrivelse fra EU ikke blot er et tegn på høflighed.

- Man kan sige, at Kommissionen samler skyts, fordi de har en skeptisk bevågenhed omkring landbrugspakken. Som sagt tror jeg ikke, at der er noget galt med lovgivningen, men de vil have nogle forklaringer til indholdet af lovgivningen. Det er klart, at Kommissionen skal være på vagt, når man laver lovgivning, der fører til øget udledning af nitrat, siger Ulla Steen.