Abonnementsartikel

Ved at sætte dyser i overstørrelse i en Sisu-motor, så øges både heste og moment med op til 20 procent - og den ældre traktor, får pludselig et nyt liv.

Landbrugets Traktorafprøvning har i foråret 2016 haft travlt med at optimere og puste nyt liv i ældre traktorer.

Det drejer sig helt specifikt om den 6,6 samt 7,4 liters Sisu-motor med elektronisk indsprøjtning fra en Bosch-pumpe og dermed de motorer, som overholder Stage II-kravene.

Der er både effekt og moment at hente på disse motorer, ved blot at monterer andre dyser

Jacob Thomsen, Landbrugets Traktorafprøvning

- Der er både effekt og moment at hente på disse motorer, ved blot at montere andre dyser, fortæller Jacob Thomsen, indehaver af Landbrugs Traktorafprøvning.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Afhængigt af hvilken traktor, man arbejder med, er der op til 20 procent forøgelse på både effekt og moment.

Begrænsning i dyserne

Grunden til, at potentialet på de ældre Sisu-motorer er stort er, at brændstofsystemet er begrænset af nogle små dyser.

- Hvis man eksempelvis chipper den elektroniske pumpe til at sende mere brændstof til dyserne, så vil trykket blot stige i rørerne - traktoren vil ikke yde mere, da der ikke kan komme mere brændstof igennem dyserne. Det maksimale flow er opnået, forklarer Jacob Thomsen om baggrunden for at sætte nogle dyser i med et større hul, og dermed med mere kapacitet.

Man opnår altså intet ved chiptuning af disse motorer, men derimod får man en stor effekt ved de større dyser.

Et eksempel er en New Holland TVT 190, som Jacob har monteret større dyser på:

- Det maksimale motormoment er steget med 12 procent fra 692 til 781 newtonmeter, og den maksimale effekt ved knap 1.900 motoromdrejninger steg med 16 procent fra 159 til 186 hestekræfter, fortæller den jyske prøvemester.

Forbruget af brændstof stiger knap to liter i timen ved indgrebet, men kigger man på forbruget gram brændstof pr. kilowatt, så falder forbruget faktisk.

Det skyldes, at traktoren udnytter brændstoffet bedre. Faktisk falder g/kWh fra 257 til 238 gram brændstof pr. kilowatt effekt.

- Man får altså en motor, som kan klare det samme arbejde, men med færre omdrejninger, da vi har et større moment, og udfører man eksempelvis PTO-arbejde, så er der flere hestekræfter at hente, og traktoren er derfor også stærkere.

En lang række modeller

Indgrebet kan udføres på en lang række traktorer fra forskellige mærker med den 6,6 samt 7,4 liters Sisu-motor.

Det drejer sig eksempelvis om New Holland og Case IH TVT. CVX og CS-modeller. Massey Ferguson 6400-serien og 7400-serien og naturligvis Valtra, hvor det er første generation af T-serien, som kører med disse motorer med elektronisk brændstofindsprøjtning.