Agco-forhandlere i Danmark skal i løbet af 2016 træffe en række beslutninger omkring deres forrretnings fremtid, da der vil ske flere forandringer.

For det første overtager Agco Danmark importen af Valtra i Danmark pr. 1. juli, og indtil videre overgår alle Valtra-forhandlere fra den tidligere importør, Lantmännen Maskin DK, til Agco Danmark.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det er ikke givet, at det er nuværende Fendt-forhandlere får Valtra ind under sig - det kan lige så let være modsat.

- Christian Devantier, Agco Danmark.

- Vi ser dog en klar konsolidering i branchen og Agco Danmark vil følge dette, og dermed reducere antallet af forhandlere i Danmark. Da der bliver færre kunder at servicere i fremtiden, skal der også være færre forhandlere, fortæller Christian Devantier, ansvarlig for distributionsudvikling for Agco i Norden og Baltikum.

MF og Fendt skilles

I forlængelse af den store Agco-strategi kaldt ?Route 66?, så skal Fendt og Massey Ferguson deles op, og sælges fra to forretninger.

- Vi ønsker eksklusivitet på Massey Ferguson og Fendt hver for sig, og det betyder, at de to mærker skal deles op på salgssteder - dog ikke på forhandler niveau, påpeger Christian Devantier, der gør opmærksom på, at forhandlere med flere udsalgssteder, har gode muligheder for at opdele mærkerne.

Samtidigt med denne opdeling af Massey Ferguson og Fendt, så kan Valtra blive forhandlet sammen med Fendt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det er ikke givet, at det er nuværende Fendt-forhandlere får Valtra ind under sig - det kan lige så let være modsat, fortæller Christian Devantier.

- Det er også vigtigt at understrege, at Agco ikke er interesseret i at dele mærkerne op på forhandlerniveau, men på udsalgssteder, og da flere forhandlere har flere udsalgssteder, så kommer der en helt naturlig opdeling af eksklusive Massey Ferguson-centre og eksklusive Fendt og Valtra-centre.

Ikke over én nat

Christian Devantier gør opmærksom på, at denne tilpasning ikke kommer til at ske over én enkelt nat.

- I nogle ender af landet falder det naturligt ind og går hurtigere, mens det i andre dele af landet vil tage længere tid. Det vigtigste er, at det sker på en fornuftig måde, så viden og kapacitet på serviceområdet stadig bibeholdes på det høje niveau, vi kender i dag.

Selvom importen af Valtra overgår til Agco-Danmark pr. første juli 2016, så er det ikke ensbetydende med, at det nye Danmarkskort med Agco-forhandlere ligger klar allerede der.