Alliance har specialiseret sig i at producere dæk til et smalt segment omkring land- og skovbruger.

ISRAEL Alliance blev grundlagt i 1952, for at sikre dækforsyningen til den nye stat, Israel. Virksomheden er lokeret i Hadera nord for Telavive, som er en af de vigtigste havne i Israel.

Alliance er i dag en del af Alliance Tiere Group, som også har produktionsfaciliteter to steder i Indien. Gruppen omsatte i 2015 for 600 millioner US dollar og målsætningen er at runde en milliard dollar i 2018. Totalt beskæftiger virksomheden cirka 5.000 medarbejdere og heraf arbejder de 640 i den israelske afdeling.

Tocifret vækst

Siden 2013 har ATG haft en årlig vækst på 15-20 procent, og også i 2016 forventes der tocifret vækst.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

- Vi er den hurtigst voksende dækproducent i landbrugssegmentet, og fra at lancere 30 nye dæk om året i 2008 lancerer vi nu 56 nye dæk om året. Kun ved at være innovative og hurtige til at udvikle nye dæk kan vi bevare vores position, og levere kvalitetsdæk til de europæiske landmænd, som er mere nytænkende end deres amerikanske kollegaer, siger Isia Tchetchik der er direktør for Alliance Tire Israel. Han var egentlig gået på pension, da en af hans venner i 2002 overtalte ham til at sætte sig i chefstolen hos Alliance. Det der skulle være en kortvarig ansættelse, er foreløbig blevet til 14 år.

Cirka to tredjedele af produktionen fra den israelske fabrik eksporteres til Europa.

Forbedringer af driften

Alliance er den eneste dækfabrikant i Israel, og indtil etableringen af ATG havde virksomheden derfor ikke mulighed for at benchmarking sig med andre fabrikanter.

- I ATG har vi adgang til tallene fra de indiske fabrikker, og specielt når vi så på energiforbruget, havde vi noget at lære. Det arbejder vi på, og vi er hurtigt kommet et stykke af vejen, men inderne forbedres sig også. Derfor har vi nogle klare målsætninger for, hvordan vi forbedrer os i de kommende år, siger Isia Tchetchik.

Knowhow

98 procent af råmaterialet til dækproduktionen importeres til Israel, og 98 af de færdige dæk eksporteres fra Israel.

- Specielt når man tænker på hvor meget luft der er i en container med dæk, virker det som en rigtig dårlig forretning, at producere dæk i Israel. Derfor producerer vi ikke mainstream bildæk, men koncentrerer os om at producerer dæk til land- og skovbruget, samt til køretøjer i nogle få andre nicher, siger Isia Tchetchik og tilføjer:

- Udviklingen foregår i Israel, hvor vi har adgang til højtuddannet arbejdskraft. Det er også her at vi producerer de nyeste og de mest avancerede dæk. Det er dæk som giver merværdi for kunderne, og som de derfor er villige til at betale for. Efterhånden som produkterne udsættes for konkurrence i markedet, flyttes produktionen til Indien hvor arbejdskraften er billigere.

Redskabsdæk

I sin tid som leder af fabrikken i Israel har Isia Tchetchik arbejdet på, at få Alliance ind som leverandør af dæk til maskinfabrikanterne.

- Vi er ikke gået efter de store traktorproducenter, og også i mindre grad efter de store redskabsproducenter. Vi har derimod banket på dørene hos de mellemstor og mindre producenter. Med mange af disse virksomheder har vi opnået et frugtbart samarbejde, som har været medvirkende til, at 18 procent af produktionen nu er førstegangsmontage på fabriksnye landbrugsmaskiner. For fabrikanterne har samarbejdet medført, at de kan købe mindre partier af dæk til en fornuftig pris, og at vi sammen kan udvikle dæk, som opfylder specielle krav hos producenten, siger Isia Tchetchik.

Dæk til redskaber og vogne udgør cirka 40 procent af produktionen på fabrikken i Hadera.

Lige nu har Allince fokus på at lancere VF dæk til blandt gyllevogne, og på at udvikle nye dæk til skovmaskiner.

- I skoven er der stor risiko for at stubbe og grene ødelægger dæksiderne. Derfor anvendes der stort set kun diagonaldæk på skovmaskiner. De kører med et meget højt dæktryk som let ødelægger skovbunden, og derfor arbejder vi på, at udvikle et nyt dæk, hvor dæktrykket kan halveres, siger Elhanan Cohen, viceudviklingschef hos Alliance Tire Israel.

Han kan ikke oplyse hvornår det nye dæk er klar, men som regel tager det kun et år for Alliance at udvikle og teste et nyt dæk.