DLG-koncernen - Europas næststørste landbrugsselskab - leverede et solidt resultat i et krævende marked med et resultat før skat på 725 millioner kroner - det hidtil bedste for DLG-koncernen - og deklarerer 105 millioner kroner til selskabets ejere.

Driftsresultatet steg til 1,659 milliarder kroner mod 1,394 milliarder kroner sidste år, og årets resultat efter skat var på 507 millioner kroner mod -164 millioner kroner i 2014. Omsætningen blev på 54,5 milliarder kroner, hvilket var 3,9 milliarder kroner mindre end i 2014. Faldet i omsætningen skyldes primært lavere priser på grovvarer og energi.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Vores samlede salgsudvikling har været i fremgang i forhold til 2014

- Kristian Hundebøll, koncernchef i DLG.

- DLG leverer et solidt resultat. Vi ser nu de første effekter af en målrettet proces med at skabe et slankere og mere fokuseret DLG. Ud over at være Danmarks største grovvareselskab har vi manifesteret os som Europas næststørste landbrugsselskab med den distributions- og konkurrencekraft, den afføder - til gavn for de danske landmænd, siger koncernchef i DLG, Kristian Hundebøll.

Kristian Hundebøll hæfter sig ved, at DLG's strategi med at søge tilbage til kernen og styrke kerneforretningen er lykkedes.

- Vores samlede salgsudvikling har været i fremgang i forhold til 2014, hvilket har betydet, at vi har taget markedsandele fra vores konkurrenter i såvel Danmark som i udlandet, siger Kristian Hundebøll.

Han er samtidig meget tilfreds med, at koncernens finansielle nøgletal er blevet styrket.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi har haft et positivt cash flow på i alt 1,5 milliarder kroner i 2014 og 2015, og vi reducerede alene sidste år vores gæld med 700 millioner kroner Vi har samtidig forrentet vore ejeres kapital med 11,8%, hvilket er det bedste i de seneste fem år. Vi har med andre ord flere penge i kassen og mindre gæld, siger Kristian Hundebøll.

En grundig gennemgang af virksomhedsporteføljen, der startede i slutningen af 2013, har resulteret i frasalg af selskaber, der var urentable, risikofyldte eller lå uden for kerneforretningen.

- Strategien har vist sig at være den rigtige, og vi er tilfredse med, at vi har fundet gode købere til virksomheder, vi ikke ser strategiske perspektiver i. Vi går derfor ind i 2016 med begrundet optimisme om et styrket DLG, der tager form, siger Kristian Hundebøll.