Den danske maskinhandlerbranche er i gang med en stor forvandling, og nu melder Danish Agro ud, at grovvareselskabet har et mål om at gøre entré på markedet indenfor de kommende år.

I Danish Agros årsregnskab skriver koncernen følgende: "Danish Agro koncernen har i dag maskinsalg i Finland, Estland, Polen og Tjekkiet. I et længere perspektiv er det målet, at koncernens maskinsalg skal udvides til at dække hele Skandinavien og Baltikum."

Artiklen fortsætter efter annoncen

Vi har taget en beslutning om, at i de lande, der omkranser Østersøen - minus Tyskland - er vi parate til at gå ind i maskinhandlerbranchen, hvis muligheden er der.

- Christian Junker, koncernchef i Danish Agro.

Maskinbladet har talt med Christian Junker, der er koncernchef i Danish Agro, og han bekræfter, at man er interesseret i at drive maskinhandel i Danmark.

- I løbet af de seneste år har vi drevet maskinhandel i Polen, Tjekkiet, Finland og Estland, og vi har brugt årene på at analysere, om det var et område, som vi skulle udvikle eller afvikle. Vi er kommet fremt til, at der er en rolle for os at spille i den branche, og når vi ser rundt omkring i vores nabolande, så er det de store andelsselskaber, der er i front, når det gælder salg af maskiner, siger Christian Junker og fortsætter:

- Det giver god mening, da vores grundlæggende strategi i Danish Agro er, at vi har hele produktlinjen til de landmænd, som vi handler med.

Landeplan

Når Danish Agro vælger at skrive målet om at drive maskinhandel i Skandinavien ind i årsregnskabet, er det ikke nødvendigvis ensbetydende med, at koncernen har gang i konkrete planer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi har taget en beslutning om, at i de lande, der omkranser Østersøen - minus Tyskland - er vi parate til at gå ind i maskinhandlerbranchen, hvis muligheden er der. Det er ikke noget, vi arbejder aktivt på, men vi er klar til at træde til, hvis den rette situation viser sig, siger Christian Junker.

Når Danish Agro gør sin entré på markedet, kan vi godt forvente, at koncernen går efter at få eksklusivitet over et traktormærke på landeplan.

- Hvis vi skal ind i noget, er det på landeplan. Hvis vi ikke kan have et brand på landeplan, er det ikke så interessant for os, siger koncernchefen.

Danish Agro forhandler i dag Agco i Tjekkiet, New Holland i Polen og John Deere i Estland og Finland. Om det bliver et af disse brands, som Danish Agro vil gå efter, vil koncernchefen ikke afsløre.

- Vi er ikke i en situation, hvor vi skriver papirer på noget i morgen, men det er ikke et mål for os at have så mange brands som muligt, forklarer han.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Stramt setup

Selvom Danish Agro endnu ikke har en aftale med et traktormærke, har koncernen allerede gjort sig tanker om, hvordan det skal foregå, hvis Danish Agro skal sælge maskiner i Danmark.

- Maskinhandlerbranchen står overfor nogle strukturelle tilpasninger. Der bliver færre landmænd, og vi ser i øjeblikket, at den recession, der har været i gang i nogle år, er ved at sætte sig mærkbart i både producent- og dealer-ledet. Vi siger ikke, at der ikke findes mange dygtige lokale forhandlere, for det gør der, men vi tror på, at hele strukturen over tid vil blive ændret, så der fremover vil være nogle få, store enheder, siger Christian Junker og fortsætter:

- Når landmanden skal have ny mejetærsker, er det ikke vigtigt, om han skal køre 100 eller 150 kilometer. Afstanden er ikke afgørende, for det handler om, at han kommer til et sted, hvor man har det rigtige udstyr og kan give den rigtige service. Derfor tror vi på, at vi skal have få udsalgssteder, som har et specialværksted og servicevogne, der kan nå hele vejen ud.

Åbne kort

Når Danish Agro vælger at melde ud, at koncernen vil sælge maskiner også i Skandinavien, er det naturligvis fordi man har en forventning om, at der er penge at tjene.

- Vi er fuldt ud bevidste om, at branchens vilkår pt. er vanskelige. Men vi tror på, at på den lange bane, vil der være brug for maskiner i landbruget. Vi tror, at der er en størrelsesøkonomi, for at optimere investeringer, indkøb, administration, specialviden med videre, siger Christian Junker.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I 2015 solgte Danish Agro maskiner for lige knap to milliarder kroner i de fire lande, hvor koncernen driver maskinhandel.

- Alt afhængigt af udviklingen vil det ikke overraske mig, hvis det tal er fordoblet indenfor de næste fem år. Vi er afklarede med, at maskiner er core business for os, og vi forventer, at maskiner på den lange bane vil fylde 10 procent af vores omsætning, siger Christian Junker, der dog understreger, at Danish Agro ikke aktivt opsøger traktormærker.

- Vi går ikke rundt og stemmer dørklokker, men vi sender et klart signal om, hvad vores holdninger er. Vi spiller med åbne kort. Det kan godt være, at der ingenting er sket efter tre eller fem år, men vi tror, at hele maskinbranchen vil se anderledes ud i løbet af de næste fem til 10 år, og det passer godt ind i vores samlede strategiplan, siger Christian Junker.