Danish Crowns tiltag til at stimulere interessen for at producere kalve til Dansk Kalv bærer frugt. Det noterer CEO Finn Klostermann, Danish Crown Beef, sig på baggrund af at have modtaget 72.000 tilmeldte kalve for hele 2016 - 4.000 mere end året før.

- Det svarer til en vækst på seks procent efter en periode med stilstand. Fremgangen er meget positiv og viser, at forbrugernes interesse for kalvekød af høj kvalitet fra Dansk Kalv sammen med Danish Crowns tiltag til at stimulere produktionen har skabt optimisme blandt Dansk Kalvs leverandører, siger Finn Klostermann.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Handyrpræmien og Danish Crowns forøgede slagtekapacitet er efter hans mening yderligere med til at skabe gode rammer for produktion af kalvekød i Danmark. Ikke mindst Dansk Kalv.

- Dansk Kalv er udsøgt og meget ensartet kalvekød, hvilket giver en høj spisekvalitet og succes hjemme i køkkenet. At det er tilfældet skyldes en utrættelig indsats blandt de danske kalveproducenter med en årelang fokus på kvalitet og dyrevelfærd, fastslår Finn Klostermann.

Få ændringer

I forhold til sidste år er 2016-konceptet for Dansk Kalv stort set uændret. Vægtintervallet er fortsat 180-240 kg, fordi variationen på delstykkerne i butikkerne skal være meget begrænset. Klassificeringskravet for kalven er fortsat 3,00, mens alderskravet - 8 til 10 måneder - også er uændret. Endvidere opretholdes de særlige krav til velfærd og kontrol.

Antallet af producenter er faldet svagt til godt 160, men da de øvrige producenter har øget deres produktion, forbliver det samlede antal Dansk Kalv uændret med et gennemsnit på 436 kalve pr. producent.

Dansk Kalv sælges primært til det danske marked og eksporteres kun i begrænset omfang. Kødet markedsføres bredt i flere supermarkedskæder.