Abonnementsartikel

Arla bekræfter, at mejeriet har mistet en stor ordre fra en engelsk dagligvarekæde.

De engelske forbrugere kommer i fremtiden til at kigge langt efter Arla-mælk, hvis de besøger den store dagligvarekæde Tesco. Arla bekræfter nemlig, at mejeriet har mistet en stor ordre fra Tesco, der i fremtiden vil købe mælk fra det tyske mejeri Müller Milk. Ifølge landbrugsorganisationen Farmers for Action drejer det sig om en ordre på 200 millioner liter mælk om året.

- Mens vi i Arla er skuffede over tabet, så fortsætter Tesco med at være en vigtig og strategisk kunde. Vi har med succes styrket Arla-forretningen i 2015 gennem betydelig volumenvækst på vores egne og vores brandede mærker i alle kategorier, ligesom vi har foretaget omkostningsreduktioner. Vi er forberedte og klar til at imødegå de krævende markedsvilkår, siger Arla Peter Giørtz-Carlsen, der er koncerndirektør for Arlas britiske forretning.

Arla skal dog fortsat levere en række brandede produkter til Tesco, og mejeriet skal fortsat arbejde samen med Tesco på Tesco Sustainable Dairy Group-projektet, der er med til at sikre mælkebønderne en fair pris for mælken.