Abonnementsartikel

Hos Arla har man i den nye 2020-strategi en forventning om, at man igen kan sælge varer til Rusland. Det bliver dog ikke let at komme tilbage på markedet, spår Peder Tuborgh, administrerende direktør hos Arla.

Da Arla fremlagde virksomhedens nye 2020-strategi, udpegede mejeriet seks markeder, hvor Arla ville fokusere indsatsen fremover. Blandt disse markeder havde Arla udpeget Rusland, på trods af, at landet i øjeblikket har indført boykot af fødevarer fra en lang række europæiske lande herunder Danmark.

- Vi er fortsat overbeviste om, at Rusland på et tidspunkt vil genåbne deres samhandel med EU, hvilket fortsat vil gøre Rusland til et interessant og attraktivt marked for Arla, lød det fra administrerende direktør hos Arla, Peder Tuborgh, da mejeriet fremlagde 2020-strategien.

Det er dog langt fra givet, at Arla bare kan marchere tilbage på det russiske marked, hvis importforbuddet bliver hævet. I mellemtiden har man i Rusland nemlig intensiveret landets egen fødevareproduktion, og det kan blive en udfordring for Arla.

- Det bliver et langt og sejt ridt. Der er ingen nem vej tilbage. Vi ved fra tidligere, at vores sortiment passer godt til Rusland, og vi havde en flot vækst i Rusland indtil embargoen. Vi må tage det, når det åbner, siger Peder Tuborgh til Maskinbladet.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Ingen tidshorisont

Selvom Arla har udpeget Rusland som et fokusområde, har mejeriet dog intet bud på, hvornår dansk mælk igen kan sælges på det russiske marked.

- Vi har ingen forudsigelser for, hvornår der igen bliver åbnet for handel med Rusland. Vi må se, hvad der sker politisk, og i mellemtiden vil vi gøre, hvad vi kan for at vedligeholde vores brand og organisation i Rusland, siger Peder Tuborgh.

Når Arla har udpeget Rusland som et fokusområde i en ambitiøs 2020-strategi, betyder det ikke, at hele planen står og falder med det russiske marked.

- Vi arbejder med, at Rusland i en større del af perioden frem til 2020 vil have en neutral effekt. Det er naivt at forvente en stor værdistigning på det russiske marked, når man ikke selv er herre over det, siger Peder Tuborgh.

Arla-direktøren understreger dog, at de danske mælkeproducenter ikke behøver at frygte yderligere økonomiske tæsk som følge af den russiske embargo.

- Vi har den negative påvirkning bag os. De konsekvenser, som embargoen får, de er allerede indtruffet, siger Peder Tuborgh.