AGRITECHNICA

Producenter af traktorer og landbrugsmaskiner har i flere år gjort tilløb til at implementere elektricitet som effekt til overførsel af effekt fra traktor og til redskab. Ud over kabler og eventuel køling af el-motorer på redskabet, er en af de store udfordringer kontrol og styring af effekten.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Fliegl Agrartecknik har i flere år arbejdet med elektrisk hjultræk på virksomhedens afskubbervogne. På årets messe i Hannover viser Fliegl og John Deere resultatet af et samarbejde, hvor vognens hjultræk får effekt fra en generator i traktorens frontlift, og hvor det hele styres via traktorens terminal.

Generatoren i frontliften har en effekt på 100 kW og hele effekten kan overføres til de to hjulmotorer, der er udviklet af ZF, og som også anvendes i hybridbusser.

Trækker efter behov

En af de store udfordringer ved at anvende hjultræk på transportvogne er at kontrollere effekten, der overføres til vognakslen. Skubber vognen for meget, når der køres nedad og i sving, kan der let opstå en farlig situation, hvor vognen simpelthen vælter traktoren.

Med Smart Drive Control kommunikerer traktor og vogn via ISO-Bus, og effekten til vognakslen styres af samme computer, som også kontrollerer traktorens trinløse transmission. Det eneste føreren skal gøre er at starte traktorens front-pto og aktivere hjultrækket i traktorens terminal. Herefter overtager traktorcomputeren dosseringen af effekten til traktorhjulene og trækket på vognen.

Kontrolleres af sensorer

For at få systemet til at fungere, er der monteret en række sensorer på vognen, som blandt andet registrerer hastigheden på akslen med træk og på akslerne som trækkes.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Der er også monteret et gyroskop, der registrerer vognens hældning, og som forhindrer farlige situationer, når der køres i bakket terræn.

Større nyttelast

Trækket på vognen er ikke kun udviklet, for at gøre det muligt at køre i marken under vanskelige forhold, men også for at øge nyttelasten på vogntrækket.

Med udgangspunkt i en tilladt totalvægt på 35 ton, regner John Deere og Fliegl med at kunne øge vogntogets nyttelast med fem ton ved at montere elektrisk træk og skifte til en trailer bygget i aluminium. Forudsætningerne er, at der med det elektriske hjultræk kan køres med en traktor der vejet to ton mindre og at der spares yderligere tre ton ved at skifte fra en afskubbervogn bygget i stål og til en vogn i aluminium.