Da tjekkiske Mitas på Sima-messen fremviste PneuTrac-dækket, der bedst kan beskrives, som en blanding mellem et dæk og et bælte, var der tale om en ægte verdensnyhed.

Der er ikke luft i dækket, og det betyder, at fodaftrykket i marken bliver større, så man minimerer trykskader i jorden. Nu fortæller Mitas, at de indledende testkørsler er gået så godt, at man forventer, at dækket kommer på markedet om to år.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Fodaftrykket og trækkraften i Mitas PneuTrac og gummi-bælter er overlegne i forhold til traditionelle pneumatiske dæk. Det næste skridt er at sammenligne PneuTrac med gummi-bælter, for at se, hvor tæt de kommer på hinanden. Vi kommer tættere på at have en lanceringsdato klar, og vores mål er at lancere PneuTrac indenfor omtrent to år, siger Andrew Mabin, der er salgs- og marketingdirektør hos Mitas.

Mere trækkraft

Mitas har testet dækket i Tjekkiet, hvor det har været monteret på en John Deere 615R. Traktoren var monteret med 480/65 R28 PneuTrac foran og PneuTrac 600/65 R38 bagpå. Ifølge Mitas viste testen, at trækkraften i et PneuTrac 600/65 R38-dæk var 25 procent højere end et standard-dæk, mens 480/65 R28 PneuTrac-dækket viste ti procent bedre trækkraft end et standard-dæk.

- Forsøgene i marken har indtil videre vist de klare fordele ved PneuTrac-dæk sammenlignet med ordinære dæk og bekræftet de laboratorietest, vi tidligere har lavet. De største fordele ved PneuTrac er et større dækaftryk, mere trækkraft og en bedre lateral stabilitet ved lavere dæktryk, siger Andrew Mabin.

I videoen herover kan du se PneuTrac i aktion. Hvis du læser historien fra din mobiltelefon, kan du se videoen her.