VariGrip Pro kalder Fendt det helt nye luftreguleringssystem, som er væsentligt hurtigere end det hidtil system og er tildelt en af kun fem guldmedaljer på Agritecnica 2015.

Den fabriksmonterede løsning, VariGrip, som har været tilbud til Fendt 800 og 900 til i dag, har givet chaufføren mulighed for at regulerer det aktuelle lufttryk på samtlige fire dæk på Fendt-traktoren.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Dette fortsættes, men i stedet for en pumpe-tid på syv til ni minutter for 1 bars stigning i lufttryk, så kan det nu gøres på 30 sekunder.

To dæk i ét

Sammen med Mitas har Fendt udviklet et traktordæk, hvor der er to dæk i ét dæk. Det betyder, at der inde i bagdækket ligger endnu en slange, som dels er et opbevaringsrum for luft, og dels fylder 30 procent af dækkets indre volumen ud.

Det betyder, at der skal pumpes 30 procent mindre luft ud i det store dæk, og luften kommer fra det indre dæk.

rich-media-2
Hemmeligheden er to dæk i ét. Det indre dæk fyldes med luft af traktorens kompressor, og pumpes ud i det ydre dæk. Systemet er udarbejdet sammen med Mitas. Foto: Fendt.

Det indre dæk kan rumme op til seks bars luft, og når det store lufttryk sendes ud i det store dæk, så vil det kun tage 30 sekunder, at gå 1 bar op i lufttryk.

Når traktoren befinder sig på marken, og er i gang med arbejdet med lavt lufttryk i hjulene, så har traktorens kompressor god tid, til at fylde det indre dæk op med luft, som er klar til at blive lukket ud i det ydre dæk, når traktoren skal på vejen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Dækket er stadig en prototype, og udviklingsarbejdet er stadig i gang hos Mitas og Fendt, men på Agritechnica 2015 forventer Fendt at være klar med den endelig løsning.

Det rigtige tryk

Der findes i dag mange App med tabeller for det rigtige dæktryk med det konkerte dæk under netop den arbejdsopgave, som man udfører. Men det kan godt være svært at få sat helt rigtigt sammen, og derfor præsentere Fendt nu Grip Assistant.

Det er en løsning, hvor chaufføren indtaster fem parameter i Vario-terminalen: Redskabets tilkobling på traktoren, hvilken jordtype der køres på, dækmontering på traktoren, ud fra i forvejen fabriksindstillet dæktyper, hvilket redskab der køres med og endelig den forventede arbejdshastighed.

rich-media-4
Men Fendt Grip Assistant indstilles fem parameter i VarioTerminalen og traktoren finder selv det optimale dæktryk for netop den opgave, man er i gang med. Foto: Morten Damsgaard.

Herefter fortæller systemet den optimale vægt, og det optimale dæktryk. Fendt's forsøg viser, at der er helt op til 30 procent at hente hjem i besparelser i brændstof, men det kommer også an på, hvilket udgangspunkt man starter ud fra, da der kan være stor forskel mellem de forskellige landmænd, og hvor gode de er til at indstille vægt og dæktryk i forvejen.

Hvis man ikke har mulighed for at tilføje eller fjerne vægt, så vil systemet i stedet gå ud fra den vægt traktoren har, og i stedet fortælle om dæktryk, og den optimale hastighed for at overfører mest effekt og dermed bruge mindst muligt brændstof.