Maskinbladet, Tyskland

Fra 2016 er der en ny sherif i byen. Verdens hidtil stærkeste serieproducerede konventionelle traktor, hvor forhjulene er mindre end baghjulene, er en titel, som Fendt 1050 Vario TMS har fået. Med 500 maksimale hestekræfter, er traktoren med blandt de helt store spillere, og går direkte ind og konkurrer med de store bælte- og knækstyrede traktorer på markedet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det er lidt over et år siden, at Maskinbladet kunne bringe de første billeder af traktoren, men det er først nu, at de endelig detaljer om det tyske mesterværk er blevet videre givet.

Maskinbladet har netop været i Tyskland og se nærmere på traktoren, som rummer rigtig mange nyheder.

Der er tænkt helt nyt på den store traktorserie, både når vi kigger på motoren, transmission og bagtøjet.

Alt er nyt - og især transmissionen er meget spændende, og kort fortalt, så er der ikke længere gruppe-skift mellem høj og lav gear, og den nyudviklet trinløse vario-transmission giver traktoren mulighed for at kører med permanent firehjulstræk under 25 kilometer i timen.

Stort moment med få omdrejninger

Motor levendøren i den nye Fendt 1000-serie er også tysk, og som før er det MAN der er leverandør. Motoren er en 12,4 liters sekscylindret motor, som benytter SCR og EGR-teknologi, for at overholde Tier 4 Final-motorkravene, dog uden at bruge hverken DOC eller DPF-katalysator, men med variabel turbolader.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Faktisk fortæller Fendt, at den nye motorer vil bruge under 10 procent AdBlue - og vil bruge 10 procent mindre brændstof ved arbejdsopgaver sammenlignet med Fendt 939.

Fendt påpeger den nye motor, som den direkte årsag til det forventet lave brændstofforbrug:

- Det er en helt ny måde at tænke på, når vi ser på den nye MAN-motor, som har sit arbejdsområde mellem 900 og 1.700 motoromdrejninger, og med en forholdsvis konstant momentkurve med 2.400 Newtonmeter fra 1.100 til 1.500 motoromdrejninger, forklarer Ulrich Hufnagel, udviklingschef hos Fendt.

Han fremhæver, at i netop området fra 1.100 til 1.500 motoromdrejninger har motoren også det laveste brændstofforbrug.

Det betyder, at transport med 40 kilometer i timen opnås med imponerende 950 motoromdrejninger. Traktorens tophastighed på 60 kilometer i timen opnås ved 1.450 motoromdrejninger. Naturligvis er Fendt 1000-serien begrænset til 40 kilometer i timen i Danmark.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Turbine skubber luften

Forrest på Fendt 1000-serien er der vendt rundt på den traditionelle motoropbygning, som kender fra Fendt-traktorerne.

Kølevingerne sidder nu ikke bag kølerne, men er flyttet om foran, og sidder, som det første i motorrummet på Fendt 1000-serien.

- Kølevingerne er ikke trukket af motoren ved hjælp af en rem eller lignende, men drives af traktoren hydraulik, og det gør det muligt for os, at tilte kølevingerne, så den står i en vinkel, som er under 90 grader mod kølerne, fortæller Ulrich Hufnagel, og påpeger en turbine-effekt med luften:

- Det sparer brændstof, at skubbe luften igennem kølerne, i stedet for at trække luften igennem, og når vi har tiltet kølevingerne, så giver det en turbine-effekt, hvor luften skubbes igennem med høj fart mod bunden af traktoren, og det sikre også, at vi ikke får problemer med støv omkring traktorens vinduer.

At placerer køleren på denne måde sikre en 25 til 70 procent større køleeffekt sammenlignet med en placering på bagsiden af kølerne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Når køleren drives hydraulisk, så kan traktoren vende omløbsretningen for rensning af kølerne.

Stor kapacitet

Den nye serie kan leveres med en hydraulikkapacitet op til 430 l/min fra to hydraulikpumper. Hvis der vælges 3/4" udtag på traktoren, kan der trækkes 170 l/min ud på hvert udtag, og hver hydraulikpumpe er forbundet til hver side af udtagene bag på traktoren, så der kan trækkes olie ud til eksempelvis to oliemotor, som skal have konstant olie, uden at påvirkes yderligere fra traktorens hydrauliske funktioner.

Serviceintervallet på hydraulikolie og filter er 2.000 timer eller to år.

Traktoren leveres som standard uden liftarme og PTO, da Fendt også målretter traktoren mod markeder, hvor der kun benyttes trækbom.

Vælges der lift-arme på traktoren er kapaciteten 12,9 ton, mens frontliftens kapacitet er 5,5 ton, ligesom 900-serien.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Spændendes der PTO-drevne maskiner på traktoren, som tilkobles med Cat. 4, så har traktoren mulighed for at kører med 1.300 omdr/min på PTO-udtaget, hvilket vil gøre belastningen mindre på PTO-aksler og gearkasser.

Overførsel af effekt

At kører rundt med 500 hestekræfter, er ikke meget ved, hvis ikke de kan overførers til jorden.

Med et maksimalt forhold, som hedder 50 kg pr. hestekræft, så er Fendt 1000 godkendt til 25 ton totalvægt på marken, op til 25 kilometer i timen.

Baghjulene har en diameter på 2,3 i form af Trelleborgs IF 900/65 R46, som den absolutte største dækmontering til traktoren.

Traktoren er desuden godkendt til ikke bare tvillinghjulmontering, men trillinghjul-montering, med tre hold hjul i hver side af traktoren.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Men én ting er vægten, noget andet er det korrekte dæktryk, for at få den maksimale trædeflade på præcis den jordtype, der arbejdes på.

Med Fendt Grip Assistant, tilbydes en løsning, hvor chaufføren indtaster fem parameter i Vario-terminalen: Redskabets tilkobling på traktoren, hvilken jordtype der køres på, dækmontering på traktoren, ud fra i forvejen fabriksindstillet dæktyper, hvilket redskab der køres med og endelig den forventede arbejdshastighed.

- Herefter fortæller systemet den optimale vægt, og det optimale dæktryk. Vores forsøg viser, at der er helt op til 30 procent at hente hjem i besparelser i brændstof, men det kommer også an på, hvilket udgangspunkt man starter ud fra, fortæller Ulrich Hufnagel og hentyder til den forskel, der er mellem de forskellige landmand, og hvor gode de er til at indstille vægt og dæktryk.

Hvis man ikke har mulighed for at tilføje eller fjerne vægt, så vil systemet i stedet gå ud fra den vægt traktoren har, og i stedet fortælle om dæktryk, og den optimale hastighed for at overfører mest effekt og dermed bruge mindst muligt brændstof.

Klar til 2016

Fendt 1000-serien kan leveres i 2016, og det sker over fire modeller fra 380 til maksimalt 500 hestekræfter.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Prisen ligger fra 2,1 millioner danske kroner for den mindste model uden det mindste udstyr, mens topmodellen, Fendt 1050 Vario TMS har en listepris på 2,8 millioner kroner med al tænkeligt udstyr.