Den seneste GDT-auktion sendte et positivt signal, men på basis af små mængder og et meget lavt prisniveau. Der er fortsat en markant usikkerhed for industri-priserne, og der er fortsat et stort globalt udbud af mælk mens efterspørgslen er begrænset.

- Industri-markederne er fortsat under pres, og de kommende måneder er stadig uforudsigelige. Arla vil fortsætte med at holde et fast fokus på at være effektive samt at flytte så meget mælk som muligt fra industrisalg over til de mere lønsomme varemærker til detailhandlen på alle vores markeder i Europa og uden for EU, siger adm. direktør Peder Tuborgh.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Hæver øko-tillæg

I modsætning til det øvrige globale marked fortsætter efterspørgslen efter økologiske produkter med at vokse, og konkurrencen om økologisk rå mælk tager til. Derfor hæver Arla økotillægget med 2 eurocent i Danmark og Sverige og 3,7 eurocent i Storbritannien.

- Arla er verdens største økologiske mælkeproducent, og vi har en klar ambition om at drive og udvikle det økologiske marked for mejeriprodukter i Europa. Med vores voksende salg af økologi i Europa og andre steder forudser vi et behov for mere økologisk mælk de kommende måneder og år. Derfor øger vi tillægget for økologisk mælk til andelshaverne i de lande, hvor vi forventer at have brug for mere økomælk, forklarer vice-adm. direktør i Arla, Povl Krogsgaard.

Det økologisk tillæg fastlægges af ledelsen i januar hvert år, men følges op af kvartalsmæssige vurderinger, som vil kunne føre til justeringer mere end en gang om året. Præcis som tidligere kan økotillægget variere fra land til land afhængigt af balancen mellem udbud og behov.