Da Claas tilbage i 2007 introducerede Arion serien, blev den introduceret i tre varianter. Cebis var den avancerede udgave med farveterminal, og betjeningen af en række funktioner skete elektronisk fra sædets højre armlæn. En betjening som Claas Arion delte med de større Axion modeller.

Claas tilbød også Arion i en Cis version. Her blev transmissionen også betjent fra armlænet, mens de hydrauliske ventiler blev betjent med traditionelle mekaniske håndtag. I et lille display i instrumentbrættet var der mulighed for at opsætte blandt andet transmissionen. En anden forskel på de to modeller var, at Arion Cis ikke kunne leveres med foragerautomatik. Arion serien bestod af fire sekscylindrede modeller samt fire modeller med firecylindrede motorer. Alle modeller blev som standard leveret med firepunktsaffjedring af kabinen og 24 trins Hexashift transmission..

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Komfort kunne tilvælges

Parallelt med ovenstående modelvarianter introducerede Claas også tre modeller af Arion i en speciel C-version. Class Arion 610C, 620C og 630C var alle med sekscylindrede DPS motorer, og 16 trins transmission. Motorydelsen lå på 125, 135 og 150 hestekræfter og transmissionen var med fire gruppegear samt fire powershift trin. Transmissionen havde ligeledes koblingsfrit vendegear, som blev betjent med et håndtag til venstre for rattet.

Den brugte Claas Arion 630C er set hos Bredsgaard A/S. Traktoren er fra 2012 og har gået 1.286 timer. Som ekstraudstyr er den monteret med firepunkts kabineaffjedring, og et hydrauliksystem der yder 98 liter i minuttet.

Uden gearstang

På trods af at traktoren har fire gruppegear er traktoren uden gearstang. Såvel gruppegear som de fire powershift trin skiftes med trykknapper på toppen af gashåndtaget. Lige som i Hexashift transmissionen sørger automatikken for, at der kobles ud, når der skiftes gruppegear.

Med en kontakt kan føreren vælge, om der køres transport eller om er arbejdes i marken. Vælges markprogrammet låses transmissionen i det gruppegear traktoren kører i, og der kan udelukkende skiftes imellem de fire powershift trin. Under transport kan der både skiftes powershiftgear og gruppegear. Føreren skal dog sørge for at traktoren er relativt ubelastet, når der skiftes gruppegear.

Sidste årgang

Den brugte Claas er fra sidste årgang af Arion 630C, for i sensommeren 2012 introducerede Claas en ny Arion serie. Nogle komponenter går igen fra den forrige model, men kabinen er helt ny, og bygger blandt andet på erfaringerne fra Claas Axion 900-serien.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Modellen er efterfølgende blevet udvidet med Arion 400, som er en traktorserie med firecylindrede FPT motorer på 90-140 hestekræfter. Som en option kan Arion 500 og 600 serien nu leveres med trinløs transmission, som produceres af Claas.

Se på helheden

Det er mere end ti år siden, at Claas kastede sig ud i produktionen af konventionelle traktorer. Produktionen af traktorer var ikke helt nyt for den tyske koncern, der på fabrikken i Tyskland allerede producerede Claas Xerion med fire lige store hjul.

Efter introduktionen af Claas Axion 800-serien var næste skridt i lanceringen af lysegrønne traktorer Claas Arion.

- Der går rigtig mange historier om problemer med de første Axion modeller, og det er da også sandt, at serien har giver værkstedet visse udfordringer. Helt modsat har det været med Claas Arion. Den har der været utrolig få problemer med, og den lever derfor et stille og måske lidt overset liv. Cebis versionen er spækket med elektronik, og her får køberen blandt andet en velfungerende semipowershift transmission. Betjeningen af traktoren er samlet i sædets armlæn, og opsætningen sker i Cebis terminalen, siger Erik Bastrup, salgskonsulent hos Bredsgaard A/S og tilføjer:

- Men ikke alle landmænd har brug for elektronik, automatik og terminaler. De ønsker i stedet en traktor der er simpel og let at betjene. Vil de samtidig have en fantastisk komfort er Claas Arion 630C lige traktoren for dem.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Er den i orden både ude og inde

Når den midtjyske salgskonsulent vurdere en brugt traktor, er det førstehåndsindtrykket som tæller.

- Vi kan alle være uheldige og lave en skade. Men hvis en bagskærm er ødelagt, eller taget er revnet uden at det er blevet repareret, bliver jeg mistænksom og undersøger traktoren nærmere. Når jeg står over for ejeren, spørger jeg ham direkte, om han har kendskab til skader eller mekaniske problemer med traktoren, og her får man som regel et ærligt svar, siger Erik Bastrup og fortsætter:

- Det forholder sig selvfølgelig anderledes, hvis traktoren står på en auktion og sælges som beset. Her er det en god ide, at starte traktoren op se om instrumenter, hydraulikventiler og liften fungerer. Man skal også være opmærksom på traktorens dækmontering, og på hvor slidte dækkene er. I forhold til værdien af en ældre traktor, kan det være bekosteligt, at få monteret fire nye dæk.

Er oliepinden lang nok?

Claas Arion 630C skal serviceres med ny motorolie ved 100 timer og herefter for hver 500 timer. Transmissionsolien og olien i forakslen skiftes for hver 1.000 timer.

- Træk oliepinden op både på motoren og ved transmissionen. Hvis oliepinden er for kort og ikke kan nå olien, er det for mig en indikation på, at traktoren ikke har været serviceret. Jeg prøvekører altid traktoren for at konstatere, om eksempelvis kobling, bremser, vendegearet og powershift gearene virker. Skifter vendegearet eller powershift gearene enten for aggressivt eller for langsomt, har værkstedet mulighed for at køre en kalibrering på koblingerne, siger Erik Bastrup, der mener, at man i Arion 630C får rigtig meget traktor for pengene. Samtidig får man en traktor som ikke kræver den store teknikeksamen at køre.