Mejerigiganten Arla har valgt at satse stort på det afrikanske marked. I løbet af de næste fem år vil Arla hæve salget fra 82 millioner euro til 420 millioner euro om året, hvilket svarer til en femdobling. Det skriver Børsen.

Arla har iværksat det, de selv kalder for en ambitiøs vækststrategi i Afrika, og med et hovedkontor i Lagos i Nigeria har Arla-direktør Steen Hadsbjerg iværksat første del af planen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- De afrikanske lande er ikke nemme eller oplagte markeder, men det er her, væksten vil være. Man kan jo begynde med at se sig omkring i den ydre verden. Rusland er blevet et meget svært marked. I Kina er væksttempoet aftagende og i vores branche er de kinesiske aftagere udsat for en meget aggressiv markedsføring fra New Zealand. I Europa sker der ikke rigtig noget, så Afrika er den sidste grænse, det sidste store marked, der ikke er udviklet, siger Steen Hadsbjerg til Børsen.

Det er ikke meldt ud, hvor mange penge Arla selv skyder i projektet.

- Eftersom vi er et andelsforetagende og skal begrænse investeringerne, så leder vi i stor stil efter lokale partnere, der kan stå for distribution og salg og dermed eje de varehuse, lastbiler og andre aktiver, som ikke er så interesserede i at eje, siger Arlas afrikanske direktør til Børsen.