Salget af økologiske varer er i år steget så meget, at Coop nu oplever mangel på økologiske varer og frygter, at der kommer til at mangle endnu flere varer de kommende år. Derfor har Coop sammen med Økologisk Landsforening taget initiativet til en ny kampagne, der skal sikre flere økologiske landbrug.

Under overskriften "Lad os gøre Danmark dobbelt så økologisk" forsøger Coop derfor i samarbejde med Økologisk Landsforening at rejse en million kr. i løbet af de kommende to uger til fremme af omlægning af flere landbrug til økologi.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vores salg er steget med mere end 10 procent, og på visse varegruppe er salget eksploderet. Det har medført, at vi på nogle områder som for eksempel kød allerede nu ikke kan få varer nok. Vi forudser, at det bliver meget værre de kommende år, hvis ikke vi får flere danske landmænd til at producere økologi og vil blive nødt til at importere flere udenlandske økologiske varer, siger food-direktør Jens Visholm, Coop.

Coops strategi, som er lavet i samarbejde med Økologisk Landsforening, indebærer at dagligvarekæden selv betaler for prisnedsættelser på økologi og ikke sender regningen videre til landmændene.

Jo mere økologi, danskerne køber i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta og Irma i "De Økologiske Uger" fra 16.-30. august, jo flere penge donerer Coop til Økologisk Landsforenings arbejde for at hjælpe flere danske landmænd og fødevareproducenter med at lægge om til økologi. Hvis øko-salget stiger med 15 procent, donerer Coop en million kroner.

Gratis omlægningshjælp

Som led i sin strategi "Sammen om bedre mad" har Coop sat som mål at fordoble økologisalget frem mod 2020, og det kræver mange nye landmænd. Kampagnen skal give 5000 nye øko-hektar.

Direktør for Økologisk Landsforening, Paul Holmbeck, er glad for opbakningen til omlægningsindsatsen og de landmænd, der står og overvejer økologi.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Øko-salget stiger ikke alene i detailhandelen, vi har samtidig fordoblet salget på eksportmarkeder og i foodservice-branchen de sidste tre-fire år. Så der er behov for flere økologer. Men omlægning er en stor beslutning for landmanden. Det erkender Coop ved at give en del af deres fortjeneste på salget resten af august til hjælp til landmænd, der ønsker at lægge om til økologi, siger Paul Holmbeck og fortsætter:

-Det er sjældent set, at detailhandelen rækker hånden så langt ud, at de nærmest står i marken, ved køkkenbordet og i banken.

Hjælp til de sidste knaster

Igennem de senere år har en række landmænd fået et såkaldt omlægningstjek. Et omlægningstjek består af en gennemgang af gården sammen med en økologikonsulent, der over for landmanden skitserer hvordan bedriften ville se ud, hvis den var økologisk, og hvilke ændringer og investeringer det vil kræve.

- Efter omlægningstjek er der ofte knaster, der skal ryddes af vejen. En landmand mangler de sidste løsninger eller samarbejdsaftaler vedrørende salg, foder, gødning, græsning eller drift. Og svar på de sidste faglige spørgsmål om, hvordan man som økolog for eksempel forebygger og bekæmper ukrudt og skadegører uden kemi. Økologi er fagligt meget krævende, og landmanden skal være helt tryg ved omlægningen, siger Bjarne Hansen, økologikonsulent i Økologisk Landsforening, og slutter:

- Bankerne er også en udfordring, da de ikke er tilstrækkeligt risikovillige på trods af den positive udvikling i markedet for økologi og i afregningspriserne til de økologiske landmænd. Så økonomiberegninger og business-casen skal være i orden, og vi vil opdatere flere bankfolk om branches aktuelle økonomiske situation.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Hjælpen fra Coop gør det nu muligt, at flere af de konventionelle landmænd kan få den individuelle omlægningshjælp til at tage det sidste skridt.

Hvis man som konventionel landmand eller producent overvejer at omlægge til økologi, kan man få del i hjælpen ved at henvende sig til Økologisk Landsforening.