Abonnementsartikel

Med dataopsamling i traktorer og mejetærsker, kan mange problemer med maskineriet løses direkte i marken med mekanikeren i telefonen.

En John Deere-traktor med et Kuhn såsæt er ved at gøre klar til at såarbejdet skal påbegyndes. Kuhn-såsættet er ISO-BUS styret og kører over traktorens ISO-BUS kompatible terminal.

Pludselig bliver chaufføren i tvivl om de tal, han får ud fra indvejningen efter indsåningen af såmaskinen. Han ringer til værkstedet, og med få klik opkobler mekankeren sig på chaufførens traktorterminal, og han kan fra værkstedet - flere kilometer væk - gå ind i indstillingerne for både traktor, men også for såmaskinen. Mekanikeren ser straks, at værdien for kornet ikke stemmer overens med de cellehjul, som sidder i maskinen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Dette kunne være et eksempel på en opgave, hvor bedriften pludselig har sparet mange penge på en montør skal køre fra værkstedet og efterfølgende løse problemer og køre hjem igen.

Kræver specialiteter

Opgaverne kunne også være en anelse mere komplicerede, og det kunne måske være en traktor, hvor transmissionen går i stykker, og mekanikeren kan ud fra traktorens computer måske se, hvad der gik galt i sekunderne op til nedbruddet.

Mulighederne er mange, og John Deere fortæller, at der her er rigtig mange penge at spare for de store bedrifter og maskinstationer - også i Danmark.

Løsningen er ikke fremtidssnak, men er allerede tilgængelig i dag, og John Deere tilbyder løsningen på både traktorer, mejetærskere og selvkørende sprøjter fra 2016.

- For at det giver god mening, så kræver det, at kunderne får fat i en specialist, når de ringer ind, og det kræver en god størrelse på forhandlerne, fortæller Chris Wigger, chef for John Deere, region 2, som dækker Europa, Mellemøsten og Nordafrika.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I perioden fra 2009 til 2014 har John Deere fordoblet størrelsen af deres forhandlere, og har i 2015 1.650 forhandlere i Europa.

- Det kan lyde af lidt, men det er nogle store forhandlere, som kan håndtere morgendagens kunder, og det er nødvendigt med den størrelse forhandlere, så når kunderne ringer ind, så får de en specialist, som netop kommer fra en opgave lignende, og ikke skal til at rode hukommelsen igennem for gode ideer til løsningen på problemet.

- De store forhandlere giver også en naturlig afstand fra kunde til forhandler, og selvom vi gør hvad vi kan for at placere vores lokationer så strategisk centralt som muligt, så vil der være steder, hvor der kan være langt til det nærmeste John Deere-værksted, og her er fjernsupporten over telefonen og opkoblingen til maskinen alfa og omega.