Abonnementsartikel

Efter en større strategiomlægning har DLGs landsdækkende detailkæde, Land & Fritid, vendt udviklingen. Årets første seks måneder byder på solid fremgang, forbedret bundlinje, realiserede budgetmål og en spirende optimisme.

- Vi har strammet kæden, siger underdirektør i DLG, Christoffer Hage om udviklingen i koncernens butikskæde Land & Fritid.

Efter magre resultater, der resulterede i en rød bundlinje for 2014, tegner dette år langt lysere for detailkæden, der specialiserer sig i at levere dyrefoder, hus- og haveartikler samt brændsel til befolkningen i landdistrikterne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Og DLG har god grund til at glæde sig, for strategien ser ud til at lykkes. Efter omfattende rationaliseringer i såvel ledelse som administration, butikker og sortiment samt en mere fokuseret kundestrategi, har kæden forbedret resultatet for årets første seks måneder med 12 millioner kroner.

Christoffer Hage, der i DLG-koncernen bl.a. har overordnet ansvar for bl.a. Land & Fritid, kvitterer for medarbejdernes hurtige omstilling:

- Vi er gået hårdt til værks med Land & Fritid. En stribe nye tiltag er sat i søen, og det har krævet meget af medarbejderne. Men de har vist sig både hurtige og villige til at smøge ærmerne op og skabe de nødvendige resultater, og vi står nu med et langt bedre udgangspunkt for kæden som helhed, siger han og fortsætter:

- Det giver grund til optimisme - især fordi vi først forventer fuldt gennemslag af initiativerne i andet halvår. Det vigtigste er nu, at vi bevarer 100 procent fokus på kunderne og på det gode købmandskab, hvor rådgivning og viden om produkterne og de lokale behov er nøglen til fortsat fremgang.

Mindre bureaukrati - mere tid til kunderne

Strategiomlægningen i Land & Fritid har betydet en kraftig forenkling af de administrative arbejdsgange. Men den har også lanceret et fornyet fokus på kædens vigtigste kundesegmenter: Deltidslandbrug, fritidslandbrug, hus og have samt ridesport og kæledyr.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Christoffer Hage mener, at det vigtigste er at give butikspersonalet bedre redskaber og mere tid til kunderne.

- Vi har lagt mange kræfter i at udvikle egne produktserier med en bedre sammenhæng mellem pris og kvalitet. Det sikrer en bedre bundlinje, men giver også en god respons fra kunderne. Samtidig har vi forsøgt at give bedre plads til lokalt købmandskab i den enkelte butik. Vi har simpelthen skåret kraftigt ned på informationsstrømmen fra hovedsædet, så vores folk i forreste række ikke længere skal forholde sig til et væld af usorterede budskaber, siger han.

Land & Fritid har til gengæld satset mere på direkte kundekommunikation. Således er der lanceret et nyt magasinformat, en mere strømlinet kundeklub, landsdækkende webshop og et fornyet fokus på lokalkommunikationen i såvel trykte som sociale medier.