Abonnementsartikel

Danske landmænd indsamler på årets Roskilde Festival tis, som skal gøde sjællandske maltbygmarker med henblik på fremtidig ølproduktion.

Tis fra Roskildefestivallens mere end 100.000 gæster vil i dagene fra 27. juni til 4. juli i år blive opsamlet i særlige gylletanke, som derefter vil blive spredt ud som gødning på sjællandske maltbygmarker. Går alt efter planen, vil gæster på Roskilde Festival 2017 kunne drikke øl, som de selv har leveret gødningen til.

I samarbejde med Roskilde Festival lancerer Landbrug & Fødevarer hermed et nyt bæredygtighedskoncept "fra pis til pilsner" eller "beercycling", som det kaldes af hensyn til festivallens mange udenlandske gæster.

- Det handler om at vende vores tilgang til affald fra at være en belastning til at være en vigtig ressource. Den meget festival-urin er i dag en belastning for miljøet og i første omgang for kloaksystem og renseanlæg i Roskilde. Med projektet vender vi de mange liter til at være en ressource, siger Leif Nielsen, kommunikationsdirektør i Landbrug & Fødevarer.

Store forventninger

Leif Nielsen har store forventninger til projektet, og ikke mindst til modtagelsen af det.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

- Jeg tror, de fleste kan se både det fornuftige men også det sjove i, at man er med til at lave sin egen øl i stedet for at lade sit affald gå til spilde. Alle taler om bæredygtighed, og her kan landbruget vise et ret konkret billede på den bæredygtighedstankegang, som præger erhvervet i disse år. At der også går rock n? roll i den, tror jeg kun fremmer budskabet, siger Leif Nielsen.

Ny løsning

Direktør for Roskilde Festival, Henrik Rasmussen, ser frem til samarbejdet med Landbrug & Fødevarer.

- Deres "beercycling"-projekt er et rigtig interessant bud på en ny bæredygtig løsning, hvor urin ikke bare opsamles i kloakker, men rent faktisk får et formål. Det er et projekt, som peger langt ud over festivalen - og det understreger, at Roskilde Festival er et fantastisk testlaboratorium for nye bæredygtige løsninger til gavn for fremtidens samfund, siger Henrik Rasmussen, administrerende direktør, Roskilde Festival.

På landsækkende tv kan man igen se Landbrug & Fødevarers kampagnefilm "Der er et yndigt land", hvor beercycling-historien indgår som en central del af fortællingen. Beercycling vil også kunne ses som outdoor-plakater i København og Roskilde både før og under Roskilde Festivallen.