Abonnementsartikel

Viborg-baserede Samson Agro præsenterer nu et nyt fuldhydraulisk hjultræk.

I den nye fuldhydrauliske hjultræksløsning fra Samson Agro kombineres velkendte funktioner fra mekaniske hjultræk med fordelene fra Samson Agros fuldhydrauliske transmission.

Pumpeenhed

Den nye hjultræksløsning fra Samson Agro er opbygget med en kom¬pakt pumpeenhed, der monteres i traktorens trepunktsophæng. Kraftige hydraulikslanger overfører energien til hjulmotorerne samt fylde- og spredepumpen. Herved er den store vidvinkel-kraftoverføring mellem traktor og vogn fjernet. Det reducerer smøre-intervaller og øger levetiden på kraftoverføringen væsentligt. Det reducerer desuden vibrationerne fra transmissionen til et minimum. Ligesom transmissionen ikke påvirkes, når der drejes skarpt - selv under fuld belastning.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Variabel regulering

Den variable regulering af aflæssepumpen gør det ifølge producenten muligt til enhver tid at tilpasse den ønskede aflæssekapacitet. Herved laves der altid en perfekt dosering, selvom der køres med en stor bom eller lille nedfælder. Den ønskede aflæsse-mængde reguleres automatisk uafhængig af traktorens omdrejninger. Hos Samson Agro mener man, at det er en stor fordel ved traktorer med variable transmissioner, da den optimale regulering af transmission og motor ikke får indvirkning på aflæssekapaciteten.

Splitgearkasse

Pumpeenheden er forsynet med en stor specialudviklet splitgearkasse fra den tyske gearkasseproducent Rögelberg. Gearkassen er udviklet for at gøre transmissionen så kompakt som muligt og kan overføre op til 220 KW/300 HK. På gearkassen er der monteret to variable pumper fra Danfoss, der hver kan give 167 liter olie i minuttet ved op til 400 bars tryk. Den ene forsyner hjultrækket, den anden henholdsvis fylde- og spredepumpe.

Hjultrækket

Hjultrækket er baseret på Samson Agros egne hjulmotorer fra producentens mekaniske hjultræk. De er af ?radial stempel?-typen og kobler helt ud, når systemet ikke bruges. Der er derfor ikke øget rullemodstand ved vejkørsel. Hjulmotorerne har to gear, hvilket sikrer højt igangsætningsmoment og maksimal udnyttelse af energien, både ved lav og høj fart. Det nye system udmærker sig ved at være fuldautomatisk reguleret. Den ønskede effekt indtastes blot i styrecomputeren, hvorefter systemet automatisk opretholder denne effekt. Det giver den store fordel, at når man kommer til en bakke, og farten reduceres, fordi trækkraftbehovet øges, så øges momentet også på hjultrækket. Det betyder, at hjultrækket arbejder hårdest, når der er mest brug for det. Systemet er desuden udbygget, så det også tilbyder en bakfunktion. Man er således selvhjulpen ved fastkørsel. Effekt: Op til 150 HK med Boost-funktion.