Abonnementsartikel

På sommerens mange dyrskuer kan to særligt udvalgte modeller af Deutz-Fahrs Cshift-modeller opleves.

Den danske importør af Deutz-Fahr, HCP Danmark A/S, har sammen med de lokale traktorforhandlere besluttet at slå et ekstra slag for Agrotron Cshift på sommerens mange dyrskuer. Der er udvalgt to kampagnemodeller: Agrotron 6150 Cshift Super og Agrotron 6160 Cshift Super med henholdsvis 153 og 166 hk, som sælges til særlige dyrskuepriser.

- Det venter vi os en del af, for alle motorens hestekræfter er til rådighed til arbejdet hele tiden - også foran harven og ploven - fordi der ikke er tale om boost-effekt. Hestene er der hele tiden. Brændstofforbruget er minimalt, kørekomforten er i top, men prisen er lav, så har vi virkelig en spændende pakke at tilbyde kunderne, mener Kristian Dalum, der er HCP Danmarks traktorekspert.

Semi-automatisk

Deutz-Fahr Cshift-transmissionen er bygget op om den ZF-transmission, som Deutz-Fahr har fået leveret i efterhånden mange år. I den oprindelige version var der en gearstang og firetrins PowerShift, som blev skiftet med kørehåndtaget

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

- Den ?indvendige? del af transmissionen er bevaret, men ?udvendigt? er der en såkaldt skiftekulisse, der elhydraulisk foretager gearskiftene på vegne af chaufføren. Det er ikke raketvidenskab, men en forholdsvis enkel teknologi uden avancerede og effektkrævende oliekoblinger og lignende. Det er godt tænkt af folkene i udviklingsafdelingen, for det forener den gennemprøvede ZF-transmission med moderne kørekomfort, mener Kristian Dalum.

I princippet er der tale om et halvautomatisk system til gearskifte, hvor chaufføren kan vælge alle seks gearområder via trykknapper på kørehåndtaget uden, at koblingspedalen skal trædes ned. Gearstang er der ingen af. For at skifte gear skal chaufføren blot bevæge kørehåndtaget frem eller tilbage samtidigt med, at en knap på bagsiden af joysticket holdes inde.

Høj udnyttelsesgrad

- Med Cshift får kunderne en perfekt afstemt semi-automatisk transmission og fantastisk kørekomfort, men de får også alle de hestekræfter, der står i specifikationerne, da der er minimalt effekttab i transmissionen, fortæller Kristian Dalum. Faktisk er tabet så lille, at det kom bag på Dalum, da han så testresultaterne fra traktorafprøvningen i Danmark. Den taber stor set ikke effekt, før den kommer under 1.450 omdrejninger, og det er simpelthen suverænt.

Lavt brændstofforbrug

Det er velkendt, at Deutz-motorer ikke er tørstige, og flere uafhængige tests viser, at den nye Cshift til fulde lever op til forgængernes standard. I en Schleppertest fra Profi viste model 6180 et PowerMix-resultat på kun 266 g/kWh, og en anden test af model 6160 dokumenterede et forbrug på 272 g/kWh.

Kristian Dalum er overbevist om, at kunder med meget landevejstransport vil opnå en markant besparelse i dieselforbruget med den nye Cshift.

Trinløs eller Cshift?

Smag og behag er forskellig - sådan vil det også være med valget af traktortransmission og en direkte sammenligning er næppe muligt.

- De senere år har alle talt om trinløse transmissioner og indenfor Deutz-Fahr har vi fået et komplet trinløst traktorprogram fra 100 til 340 hk, men vi har oplevet stor interesse for Cshift-modellerne siden Agromek, hvor vi viste den for første gang. Det er især det enkle gearskifte og den brugervenlige betjening samt det suveræne udsyn fra kabinen, der tiltaler kunderne ? og så er den absolut konkurrencedygtig på pris, hvilket jo også er vigtigt, fremhæver Kristian Dalum.