Det kræver ofte stor planlægning at sætte en lastbil og gylletrailer ind mellem gylletank og mark, men ifølge tekniskrådgiver Mogens Kjeldal fra Danske Maskinstationer & Entreprenører (DM&E), så kan det hurtigt betale sig at få gyllen flyttet med lastbil og gylletrailer frem for lang transporttid på landevejen med traktor og gyllevogn.

- Faktisk skal den teoretiske afstand kun være tre kilometer mellem gylletank og mark, før det bliver en bedre forretning at flytte gyllen med lastbil og gylletrailere, fortæller den tekniskerådgiver, men gør samtidigt opmærksom på, at det er en teoretisk afstand:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Lige så snart gyllelastbilerne kommer på små landeveje med sving og mange nedbremsninger, så stiger afstanden fra tre kilometer, det samme gør sig glædende, hvis vejforholdene til og omkring gylletanken ikke er helt ideelle, påpeger Mogens Kjeldal.

Halv kapacitet på vogn

Mogens Kjeldal bakkes op af Erik Nissen, maskinkonsulent ved Bygnings- og maskinkontoret Sønderjylland, som også har lavet beregninger, der viser store besparelser ved transport af gyllen med lastbiler.

- Faktisk har jeg et konkret eksempel på en landmand, hvor økonomien med flytning af gylle med lastbil allerede er en god forretning ved 2,4 kilometer, så det viser virkelig, at der er penge at spare ved at jævne sine veje og sørge for gode forhold omkring gylletanken, slår Erik Nissen fast.

Erik Nissen er kommet frem til samme konklusion som Mogens Kjeldal, der viser en besparelse med flytning af gylle med lastbil frem for traktor og gyllevogn allerede fra tre kilometer.

- Ved tre kilometer kørsel med gyllevogn og traktor på landevej er kapaciteten faktisk halveret på gyllevognen, påpeger Mogens Kjeldal.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Begge rådgivere gør dog opmærksom på, at det kræver en anelse mere planlægning med både lastbil og traktor.

- Hvis ikke gyllen læsses direkte over i gyllevognen kræver det en buffertank, og spørgsmålet kan efterfølgende blive, hvor længe buffertanken har den mest optimale placering, fortæller Erik Nissen.

Den ekstra planlægning ved eksempelvis direkte overlæsning fra gylletrailere til gyllevogn kræver også, at lastbil og gyllevogn har erfaringen i at få det til at passe, så ventetid på lastbilen minimeres.

- Man skal dog have for øje, at det med en ventende lastbil kan være billigere i det lange løb end at holde en ekstra gyllevogn kørende, som lastbilen faktisk gør det ud for, fremhæver Mogens Kjeldal.

Hele eller halve læs

Udregningerne er lavet ud fra, at gyllevogn og gyllelastbil begge kører med fyldte læs.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Hvis der ikke er givet dispensationer i de enkelte kommuner, så ser regnestykket helt anderledes ud, og fordelen ved kørsel med lastbil er pludselig langt større.

- Faktisk stiger omkostningerne fra 18 kroner pr. kubikmeter gylle flyttet med traktor og gyllevogn til 23 kroner, hvis der køres med reducerede læs. Sammenlignet falder omkostningerne fra 17 til 16 kroner pr kubikmeter gylle flyttet med lastbil og gylletrailere samt gyllevogn i marken, fortæller Mogens Kjeldal.

I eksempelet her i artiklen er der taget udgangspunkt i Erik Nissens beregninger, og det skal bemærkes, at der er taget udgangspunkt i en 25 ton gyllevogn med fuldt læs og en 34 kubikmeter gylletrailer og fuldt læs.

- I dag er vi jo oppe på 39 kubikmeter gylle i lastbiltrailere med fire aksler, og så ser regnestykket en anelse anderledes ud, påpeger Erik Nissen.