MASKINBLADET, SIMA

Uanset hvilket traktorfabrikat eller GPS-fabrikat, man har, kan Case IH nu levere VRS-korrektionssignaler til RTK-løsninger. Det offentliggjorde CAse IH søndag formiddag på Sima-messen i Paris.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

- Når man kører med RTK-autostyring er det selvsagt ret irriterende at skulle til at styre manuelt, fordi korrektionssignalet forsvinder. Med vores nye system kan vi tilbyde en endnu mere driftssikker løsning til de kunder, der ønsker at bruge en VRS-løsning, fortæller Lars Grønlund, der er RTK-specialist hos Case IH Danmark.

Han forklarer, at den nye løsning blot kræver et modem med et SIM-kort, bliver introduceret på landbrugsudstillingen SIMA i disse dage.

- Det er en løsning, som kan bruges på alle fabrikater af autostyring, fastslår Lars Grønlund.

VRS-korrektionssignalet markedsføres under navnet Case IH AFS RTK+

Derfor VRS

Case IH etablerede sit radiobaserede netværk tilbage i 2008. Det kører ifølge selskabet med stor succes og med rigtig mange glade kunder.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Derfor er springet ikke stort til også at sende et VRS-signal ud til de kunder, der har valgt en løsning med simkort. Og ud fra den ekspertise, vi har opbygget gennem årene, har vi valgt den teknologisk nyeste løsning, forklarer Lars Grønlund.

Løsningen roamer automatisk mellem alle teleudbydere i Danmark. Dermed er det ifølge Case IH muligt at opnå et stabilt signal også i tyndtbefolkede områder med svingende mobilkvalitet.

Egne basestationer

Brug af det nye system kræver et abonnement og er ifølge Case IH helt unikt på det danske marked.

- Vi var de første til at opbygge et landsdækkende netværk af basestationer til udsendelse af radiobaserede RTK-korrektionssignaler. De eksisterende basestationer bliver fremover også brugt til de mobile korrektionssignaler, siger Lars Grønlund.

Den teknologi, der er blevet installeret i Case IH?s netværk, er den seneste generation af VRS-løsninger.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Med den løsning opnås højeste præcision på markedet, når man taler om VRS, fremhæver han.

Vælger selv mobiludbyder

- Ingen andre anlæg på markedet tilbyder samme mulighed for automatisk skift mellem teleoperatør. I den ene ende af en mark kan man køre RTK-autostyring med et korrektionssignal sendt via for eksempel TDC, og i den anden ende sendes det eksempelvis fra Telenor, fortæller Lars Grønlund.

Som pilot skal man med andre ord kun tage sig af at overvåge det arbejde, man udfører. Anlægget finder selv det bedste mobilsignal.

Kunden vælger signaltype

I alt har Case IH opsat 75 basestationer landet over, og de 65 af dem bliver brugt til det nye system.

- Sådan set havde 30 basestationer med VRS været nok. Men for at sikre en høj driftssikkerhed har vi valgt at montere VRS-systemet på 65 af dem. Men vi ønsker, at vores kunder får den største præcision og pålidelighed, understreger Lars Grønlund.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Kunderne hos Case IH, der hidtil har kørt med radiobaserede korrektionssignaler, kan derfor ifølge Lars Grønlund roligt fortsætte med det i fremtiden.

- Den investering, vi har fortaget, er kun for at udvide sortimentet af GPS-løsninger, som vores forhandlere kan tilbyde kunderne, forklarer han.

- Både radiobaserede signaler og VRS-signalerne vil således fremover tilbyde kunderne en høj præcision og driftsikkerhed, uanset hvilken løsning man har valgt.