Abonnementsartikel

Mejerigiganten leverede et af de bedste resultater nogensinde i et år, der kan deles op i to meget forskellige halvdele.

Det landmandsejede mejeriselskab opnåede et af de bedste resultater nogensinde. Det skriver Arla i en pressemeddelelse i forbindelse med offentliggørelsen af årsrapporten.

Resultatet skal ses i lyset af, at sidste halvdel af 2014 var præget af en lang række udfordringer.

Arla opdeler 2014 i to halvdele: Et stærkt første halvår leverede rekordhøj indtjening, mens det globale marked vendte i andet halvår, hvilket reducerede andelshavernes mælkepris ganske markant.

- Sjældent har et regnskabsår været delt i to så modsatrettede halvdele. I første halvdel af 2014 var der stærk økonomisk medvind på de globale markeder, og det bragte Arla ind i sommeren med rekordhøj mælkepris til andelshaverne i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxembourg og Holland. Så ændrede tingene sig. Medvind blev til modvind i takt med, at det globale udbud af rå mælk oversteg efterspørgslen. Forbruget i Kina tog af, og lagrene var fulde. Og modvinden blev endnu kraftigere, da Rusland udstedte et importstop for bl.a. mejeriprodukter fra EU.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Arlaindtjening

Den samlede indtjening i 2014 er trods den dårlige sidste halvdel højere end nogen sinde før. Arlaindtjeningen, som afspejler den værdi, Arla har skabt for hver kilo mælk leveret af ejerne, endte på 41,7 eurocent pr. kilo (3,11 kroner pr. kilo) baseret på 11,7 milliarder kilo ejermælk i 2014 (41,0 eurocent pr. kilo og 9,5 milliarder kg ejermælk i 2013).

Arlas resultat for 2014 blev 0,3 milliarder euro (2,4 milliarder kroner), svarende til det fastsatte mål på tre procent af den samlede omsætning.

Arlas repræsentantskab vil på et møde 25.-26. februar tage stilling til, hvordan resultatet skal fordeles.

- I et år, som har været en sand rutsjebanetur for den globale mejeribranche, har Arlas stærke varemærker og stramme styring af omkostninger gjort os i stand til at få mest muligt ud af opsvinget og forblive konkurrencedygtige i det faldende marked. Den rekordhøje Arlaindtjening på 41,7 eurocent i 2014 bekræfter dette, men giver samtidig ikke det fulde billede af et år, hvor mælkepriserne var meget lavere ved slutningen af året end ved starten. Markedsforhold og det russiske importstop gør den økonomiske situation vanskelig for vores ejere, men vi har arbejdet hårdt for at minimere effekten af dette. Det har vi gjort ved at holde fast i vores strategi, som fokuserer på at skabe vækst udenfor Europa og samtidig styrke Arla på vores europæiske kernemarkeder, siger Arlas adm. direktør Peder Tuborgh.

Værdiforædlede produkter

Arla nåede i 2014 den største omsætning nogensinde med 10,6 milliarder euro (79,1 milliarder kroner.

- Arlas strategiske varemærker er vokset i et europæisk marked, der ellers stagnerer eller går tilbage. I hele 2014 har vi arbejdet hårdt på at flytte mælk over i værdiforædlede varemærke-produkter. Det har vi blandt andet gjort ved at tilbyde vores kunder et styrket produktsortiment gennem øget innovation. Vi har aldrig før haft så fast et greb om vores omkostninger. Vores ejere gav os mere mælk i 2014, og vi håndterede de ekstra mængder uden at øge vores industrisalg, og selskabet er klar til at løfte yderligere 500 millioner kilo ejermælk over i værdiforædlede produkter i 2015, siger koncernfinansdirektør Frederik Lotz.

Nye markeder

Arlas internationale forretning voksede med 14 procent.

- Der har været vækst i Kina, og vi er vokset med 20 procent i Mellemøsten og Afrika. I 2014 begyndte vi at etablere os på nye markeder i Asien og Afrika, og i 2015 fortsætter vi arbejdet med at komme ind på nye markeder, hvor der er stigende efterspørgsel efter sikre og kvalitetsrige mejeriprodukter, siger Frederik Lotz.

Selvom Danmark stadig er det land, der leverer mest mælk til Arla, er Storbritannien fortsat det enkeltmarked, som leverer den største omsætning, efterfulgt af Sverige og Tyskland.

Arla offentliggør ikke nogen forventninger til omsætning og Arlaindtjening i 2015.

Regnskab

Omsætning: 10,6 milliarder euro (79,1 milliarder kroner)

Arlaindtjening: 41,7 eurocent pr. kilo mælk (3,11 DKK pr. kilo mælk)

Resultat: 320 millioner euro (2,4 milliarder kroner)

Antal andelshavere: 13.413

Andelshavermælk: 11.738 millioner kilo

Mælkebetaling: 4,6 milliarder euro (33,9 milliarder kroner) er allerede blevet udbetalt til andelshaverne i løbet af 2014 i form af afregning for den mælk, de har leveret i årets løb.