Abonnementsartikel

Volvo er kommet til H i alfabetet af gummigede, og den nye H-serie er allerede kommet til Danmark.

Emissionskravene til motorer med mindre udledning af PM- og NOx-partikler giver maskinproducenterne udfordringer i disse år, og der sker en stor udvikling med jævnligt nye modelpræsentationer.

For Volvos vedkommende betyder det, at de nyeste Tier 4 Final emissionskrav har affødt H-serien inden for gummigede. Mens de største motorer blev udskiftet i starten af 2014 og blandt andet L250H blev præsenteret, så er turen nu kommet til de populære L110 og L120-modeller.

Artiklen fortsætter efter annoncen

De første L110H samt L120H er blevet leveret til de første danske kunder, men Volvo har også haft læssemaskiner på demonstrations-ture i Danmark i efteråret, og Svendgaards Maskinstation nær Brædstrup har haft en L120H til demo.

Jens Gustav Svendgaard er indehaver af Svendgaards Maskinstation, og han fortæller, at maskinstationen er på udkig efter ny gummiged:

- Vi har en Volvo L90F nu og en Case 821F, og vi er på udkig efter en afløser til L90F-geden. Vi har overvejet at gå fra de 17 ton, som L90 vejer, og i stedet få en større udgave i L110 som vejer knap 20 ton.

Komfortabel ged

Maskinfører Kees van der Steen er til daglig chauffør på Volvo-gummigeden hos Svendgaards Maskinstation, og han fortæller, at der i H-serien er den samme gode førerkomfort, som han er vant til fra L90F.

- Arbejdsdagen bliver gjort meget let med Volvos joystick-styring, forklarer Kees van der Steen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Karsten Enggaard, salgschef fra Volvos Taulov afdeling, fortæller at CDC-systemet, som joysticket til styring af gummigeden kaldes, er ekstraudstyr, men rigtig mange Volvo gummigede leveres med systemet i dag.

- Det deaktiveres automatisk ved høj fremkørselshastighed, og det er af rent sikkerhedsmæssige årsager, fortæller Karsten Enggaard.

Han fortæller desuden, at de nye L110 og L120 som standard leveres med 3. hydraulikfunktion samt redskabslås.

Spar på brændstoffet

Som ekstraudstyr kan den nye gummiged leveres med OptiShift, der er en funktion, som kan låse gearkassen sammen, så der kommer direkte træk igennem gearkassen, og der på den måde tabes mindre energi. I følge Volvo kan der spares 18 procent brændstof, og funktionen er mulig at bruge fra 2. til 3. gear og igen mellem 3. og 4. gear.

For at leve op til de nyeste emissionskrav skal der tilsættes AdBlue til den 7,7 liters Volvo motor. Foruden en SCR-katalysator så rummer motorrummet også en DPF (Diesel Partikelfilter Katalysator), hvor sod-partikler (PM) brændes op med dieselolie.