Abonnementsartikel

Claas opdaterer Orbis-majsskærebordene på flere fronter og et nyt otte rækket skærebord passer godt ind på det danske marked.

Fra sæson 2015 er det muligt at få det nye Orbis 600SD skærebord fra Claas. SD står for "small discs" og den store nyhed ligger i, at de store skiver i siden af skærebordet er blevet erstattet af små skiver.

- Det kan være en fordel i mindre høje afgrøder, at skiverne ikke har så stor en diameter, og derfor er Orbis SD-bordet velegnet til afgrøder op til 3,5 meters højde. SD-bordet dækker dermed det skandinaviske marked ret godt, fortæller Iwer Dall, produktspecialist for maskiner til grovfoder hos den danske Claas importør, LMB Danmark A/S.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Dog sidder der stadig to store skiver midt i skærebordet.

- Dette skyldes, at når der reverseres, så er risikoen for at alle majsplanterne tabes i midten af bordet ret stor, og de store skiver midt i bordet sørger for at holde majsplanterne i skærebordet, påpeger Iwer Dall.

Han fremhæver også skærebordets V-form fra siderne, som leder majsplanterne ind mod midten af skærebordet i et naturligt flow.

Iwer Dall fremhæver også muligheden for op til seks forskellige hastigheder på skærebordet i forhold til indføringen, som sikre optimal snittekvalitet uanset afgrødens højde.

Skærebordet leveres på nuværende tidspunkt i en otte-rækkede udgave, og der er allerede solgt det første skærebord i Danmark.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Integrerede transportudstyr

På de store 10 og 12 rækkede Orbis-borde kan Claas fra næste år tilbyde, en ny type transporthjul til de tunge majsskæreborde.

Det er nu slut med at manuelt monterer transporthjulene i næsen af skærebordet, og i stedet har Claas udviklet et integreret transporthjulsystem, som sidder umiddelbart tæt på finsnitterens indføring. På marken hæves hjulene hydraulisk, mens hjulene på vejen sænkes ned, og skærebordet hviler på hjulene.

- Foruden fordelen, ved ikke manuelt at skal ud af finsnitteren for at montere eller afmontere transporthjulene, så giver det også den fordel, at man ikke skal hente transportudstyret sidst på dagen, ved det første stykke majs, hvor arbejdsdagen begyndte, påpeger Iwer Dall.

Transportudstyr er nødvendigt, hvis finsnitteren skal op og køre topfart med skærebordet på landevejen. Føler fortæller, at trykket er for højt på forakslen, hvis skærebordet ikke aflastes igennem transporthjulene.

Det nye system gør det blandt andet muligt at absorber opbremsninger og acceleration, så en mere jævn kørsel på landevejen kan opnås.