Coop vil over de kommende fem år fordoble det nuværende salg af økologiske varer fra fem milliarder til 10 milliarder. Det er målsætningen i Coops nye øko-vision, som er udviklet i samarbejde med Økologisk Landsforening. Coop har bl.a. udvidet samarbejdet med foreningen om økologisk salg, samt rekruttering og rådgivning af landmænd, der vil sælge deres økologiske varer lokalt eller udvikle nye produkter via forarbejdning på gårdniveau.

- Der er tale om en markant strategi, som vil sætte en ny øko-bølge i gang. Coop drejer på alle de vigtige håndtag for at sætte en dagsorden for økologi: Flere økologiske varer i butikkerne, konkurrencedygtige priser, mere fair handel med de danske, økologiske producenter og mere viden til forbrugere om værdien i de økologiske varer, siger Paul Holmbeck, direktør i Økologisk Landsforening.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Lavere priser går ikke ud over øko-producenterne

For at kunne nå målet om en fordobling af det økologiske salg investerer Coop samtidig i et prisfald på økologiske varer på 200 millioner kroner per år - svarende til en milliard kroner frem mod 2020. De lavere priser vil ikke komme til at ramme producenterne. Tværtimod, understreger Paul Holmbeck.

- Vores aftale med Coop sikrer, at det er Coop, der dækker prissænkningen som en investering i udvikling af det økologiske salg. Vi kæmper for, at de økologiske landmænd får en større andel af forbrugskronen. Det er faktisk det, der sker, når Coop sætter avancer ned, og momsen dermed sænkes tilsvarende.

Paul Holmbeck understreger, at prissænkning kun er ét af mange elementer i aftalen.

- Aftalen sætter naturligvis ikke markedskræfterne ud af spil - detailhandelen søger fortsat at få råvarerne til den bedste pris, ligesom landmænd gør. Men vi har via aftalen sikret, at Coop æder de strategiske prisnedsættelser, og samtidig igangsætter vi nye samarbejder om øget produktudvikling, salg af lokale øko-varer, udvidelse af det økologiske sortiment i alle 1200 Coop-butikker og kampagner, der øger forbrugernes villighed til at betale den nødvendige merpris for de økologiske varer, siger han og fortsætter:

- Denne offensive tilgang og dette samarbejde vil samtidig give vores danske producenter et naturligt fortrin i udnyttelse af mulighederne i Coops ambitiøse strategi.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Mere stabil afsætning og fair samhandel for især små producenter

Coop har samtidig meddelt, at koncernen ikke som tidligere vil stille krav til løbende prissænkninger på økologiske varer fra mindre producenter, herunder økologiske landmænd der sælger direkte til Coop. Økologisk Landsforening og Coop har desuden aftalt at udvikle nye principper for fair handel, der kan forbedre de økologiske producenters samhandelsbetingelser, reducere omkostninger for økologiske producenter og gøre det lettere af få solgt deres produkter.

- De økologiske landmænd har behov for en stabil afsætning af deres varer og mulighed for planlægning af produktionen. Dette behov er helt grundlæggende i landbruget, ikke mindst for grøntavlerne. Derfor har vi en god dialog med Coop om bl.a. nye, længerevarende kontrakter, så vores økologiske producenter tidligere ved, hvilke afgrøder de trygt kan plante i foråret, siger Paul Holmbeck.