Abonnementsartikel

For 25 år siden kom de første Ø-mærkede varer på hylderne. Siden da er salget af økologi vokset så meget, at danskerne i dag er verdensmestre i økologi.

Siden de første varer med røde Ø-mærker blev lagt i indkøbskurvene i 1990, er salget af økologi vokset markant. Så meget, at Danmark i dag er det land i verden, hvor økologiske fødevarer udgør den største del af det samlede fødevaresalg.

- Økologiens succes skyldes den store tillid til Ø-mærket, og mærkets værdi bygger på indsatsen fra de økologiske landmænd, der har udviklet landbrugsformen, siger formand for Økologisk Landsforening, Per Kølster, som slår fast, at der stadig er plads til flere økologer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Økologisk Landsforening oplyser, at økologitanken har betydet, at 500.000 økologiske køer har været på græs siden starten i 1990, ligesom landbrugsformen også har mindsket forbruget af planteværn i Danmark.

Folk trak på smilebåndet

En af de økologiske landmænd, der har været med siden Ø-mærkets fødsel, er Jan Algreen fra den økologiske gård Søris i Nordsjælland, der er en af Damarks største leverandører af økologiske grøntsager.

- Da vi lagde om til økologi i 1987 for blandt andet at undgå kemi i vores marker, var omverdenen generelt meget skeptisk omkring det. I dag er økologi for alle, og helt almindelige forbrugere har taget økologien til sig. Der er ikke længere nogen, der trækker på smilebåndet, når jeg fortæller, jeg er økologisk landmand. Det oplever jeg, at der virkelig er respekt omkring, siger Jan Algreen.

98 procent af danskerne kender det røde Ø-mærke og otte ud af ti har tillid til mærket, viser en undersøgelse lavet af YouGov for Fødevareministeriet. 45 procent af danskerne køber økologiske varer hver uge, og 70 procent af danskerne køber øko-varer hver måned.