Abonnementsartikel

På Agromek er der verdenspremiere på en ny bugseret disc-harve fra Köckerling. Desuden viser Köckerling den nye Vitu-såmaskine.

Köckerling har en ægte verdenspremiere med på Agromek i form en ny discharve. Sidst år præsenterede Köckerling den nye Rebell Profiline discharve på Agritechnica. Discharven er en meget kraftig harve med 620 millimeter disc og er god til store planterester.

- På Agritechnica præsenterede Köckerling også en liftophængt Rebell Classic-discharve i en noget lettere udgave end Profiline, fortæller Mikael Nielsen, salgschef for Köckerling i Danmark og fortsætter:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Den discharve bliver nu præsenteret i en bugseret udgave i henholdsvis fem, seks og otte meter-versioner.

Den nye Rebell Classic har discs på 510 millimeter og er generelt meget lettere end Rebell Profline-udgaven.

- Hvis vi sammenligner seks meter-udgaven i begge versioner, så er Classic-harven cirka tre ton lettere end Profiline, påpeger Mikael Nielsen.

Den nye Classic-harve henvender sig specielt til opharvning efter høst til falsk såbed.

- Selvfølelig kan den også skære igennem olieræddiker og kolbemajsstubbe, men hvis man har meget store mængder planterester, så er Profiline-harven det foretrukne valg, påpeger Mikael Nielsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Den nye harve er klar til sæson 2015, og i sæson 2015 bliver Rebell Profiline desuden opdateret med en otte meter version.

Ny discsåmaskine

Vitu er navnet på den nye dreng i klassen for disc-såmaskiner. Sidste år præsenterede Köckerling den nye disc-såmaskine, som leveres i en seks meter version.

- Såmaskinen indeholder en række gode detaljer, og jeg ser derfor frem til at vise den frem på Agromek, fortæller Mikael Nielsen.

Vitu-såmaskinen kan lægge 160 kg skæretryk på de 420 millimeter discs, som er enkeltvis ophængt i bladfjedre.

Efter de to rækker disc er såmaskinen opbygget med to rækker trykhjul inden selve så-sektionen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- De to rækker hjul sidder med stor afstand forrest og bagerst, og det gør det umuligt for sten at kile sig fast mellem hjulparrene, påpeger Mikael Nielsen.

Såsektionen på Vitu er udviklet af Köckerling selv, og det er forholdsvis nyt, da Köckerling før i tiden hentede så-sektionerne hjem fra en underleverandør.

Såmaskinen har desuden en transportaksel med bremser på, så maskinen på landevejen kun kører på fire hjul, frem for alle hjulparrene.

- Sådybden på maskinen ændres fra kabinen, og fra terminalen har chaufføren mulighed for at indstille maskinen til, at hæve udsåsmængden, når skæretrykket hæves. Det er meget praktisk ved kørsel på eksempelvis bakketoppe eller på marker med meget blandede jordtyper, fremhæver Mikael Nielsen.