Maskinbladet, Tyskland

Artiklen fortsætter efter annoncen

Rattet og vendegearet er stort set det eneste som er tilbage fra den tidligere T-serie - resten er helt nyt og den nye Valtra T-serie gemmer på en masse nye detaljer under det nye design.

Foruden en nyudviklede motor med 600 timers serviceinterval, en nyudviklede kabine med 6,2 kvardardmeter glasareal, nyt armlæn i kabinen og et helt nyt design, så stiger T-serien også i effekt, samt udstyrsvarianter.

Den nye serie strækker sig fra maksimale 170 hestekræfter i Valtra T144 til 250 hestekræfter i Valtra T234 fra den seks cylindrede Agco Power motor.

Serien leveres på nuværende tidspunkt i tre forskellige udgaver: Direct, som er med trinløs transmission, Versu, som har powershift-transmission og den nye Active, som også er udstyret med en powershift-transmission, men har et lavere udstyrsniveau end Versu. Her er der eksempelvis mekanisk hydraulikudtag, men stadig en LS-hydraulikpumpe, som på alle modeller levere pumpen op til 160 liter olie i minuttet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Senere i 2015 præsentere Valtra både en HiTech-udgave, som bliver mere enkel i udstyrsniveau samt en skov-udgave.

Nyt for hele T-serien er, at traktoren har fået en længere akselafstand, og samtidigt er motoren blevet rykket tilbage. Der er blevet lavet mere plads til forhjulene kan dreje ind i rammen, og det giver en mindre venderadius, som Valtra opgiver til 5,25 meter.

Kraftigere traktor

Generelt er den nye T-serie blevet væsentligt forstærket end den tidligere T-serie. Liften i bag løfter 11 procent mere og klarer maksimale 9,5 ton i liften. Bagtøjet er også forstærket og dermed også transmissionen:

- Traktoren er bygget på Valtra-fabrikken i Finland, og det samme gælder den trinløse og powershift-transmissionen, fortæller Mikko Lehikonen, marketingchef hos Valtra og fortsætter:

- Det betyder også at transmissionerne er blevet opdateret til et større moment, og vi tilbyder derfor nu trinløse Valtra-heste op til den anden største model i T-serien, T214 med maksimale 230 hestekræfter og 215 nominelle.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Derimod leveres topmodellen kun med powershift-transmission. Arbejdshydraulik- og transmissionsolie kører separat på traktoren, og arbejdshydraulikolien skal pumpes ind ad et olieudtag bag på traktoren med en specielpumpe.

- Det gør vi udelukkende for at få en ekstra filtrering af olien gennem traktorens hydraulikfilter, fortæller Mikko Lehikonen.

Kabine med detaljer

Den nye kabine er blevet 20 centimeter bredere end den forrige og med kun fem stolper får kabinen et samlet glasareal på 6,2 kvardartmeter med en lille taglem af plexiglas.

Den helt nyudviklede kabine kan udstyres med køleskab som ekstraudstyr, som let kan indeholde en halvanden liters sodavandsflaske.

Selve førersædet leveres i flere forskellige standarder og er alle med integeret højrearmlæn.

Artiklen fortsætter efter annoncen

På Active-udgaven er der ingen traktorterminal for enden af armlænet, og foragerautomatikken må man også undvære i denne udgave.

Både Versu og Direct har traktorterminalen for enden af højre armlæn, og det er samme terminal som Valtra kører med på nuværende modeller. Terminalen er i farver, og indeholder en række indstillingsmuligheder for både transmissionsopsætning, hydraulik, lift og meget mere.

Hvis traktoren udstyres med autostyring, så betjenes det fra en ekstern terminal, som typisk placeres i højre side af kabinen.

Som ekstraudstyr kan spejlarmene skydes ind og ud elektronisk, og det er muligt at få nye vidvinkel spejle monteret som giver udsyn helt ind til baghjulene.

Ved siden af førersædet er et helt nyt polsteret passagersæde kommet til. Kabinen har fladt gulv, hvilket betyder, at traktoren kan udstyres med TwinTrac, som Valtra kalder vendeudstyret, hvor der placeres et mindre elektriskdrevet rat samt vendbar førersæde i traktoren. Foruden det elektroniske rat er det nyt at rattet kan sideforskydes, ligesom den større Valtra S-serie har haft mulighed for.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ny transmissionsstyring

På det nye højre armlæn, er der kommet en ny form for gearvælger. Den nye orange pind benyttes både på Versu-versionen med powershift-transmission samt på Direct-versionen med trinløs-transmission.

I Versu har chaufføren mulighed for at lade traktoren selv skifte mellem alle gruppegear (4 stk) samt powershiftgearene (5 stk), på nær gruppeskiftet mellem første og anden gruppe.

Som noget nyt er der en bakke-funktion i transmission, så chaufføren på en bakke kan sætte traktoren i neutral, og traktoren holder sig på bakkesiden, uden at trille tilbage.

Traktoren låser frem og bakkoblingen, og når chaufføren igen trykker på speederen, så vil traktoren langsomt sætte tryk på fremkoblingen, og slippe trykket på bakkoblingen.

I den trinløse udgave, kan chaufføren vælge at køre traktoren enten med kørepedal eller med det nye drive-stick.

Artiklen fortsætter efter annoncen

På samtlige modeller er der mulighed for indstilling af curice - både for motoromdrejninger samt hastighed.

- Der er allerede afgivet ordre på de første 1.000 eksemplarer i sidste uge, da Europas forhandlere blev præsenteret for traktoren, og vi har produceret de første 80 traktorer inden årets udgang.

De første modeller kan ses i Danmark på Agromek, og de første demo-modeller kommer til landet først i 2015.