Abonnementsartikel

De danske svineproducenter vil investere mellem 10 og 15 millioner kroner i en topmoderne vaskehal, der skal forhindre smitsomme sygdomme i at sprede sig i danske stalde.

22.000 lastbiler krydser hvert år den danske grænse for at afhente smågrise og slagtesvin, der er solgt til udlandet. Med transporterne følger også risikoen for at medbringe smitsomme sygdomme til danske svinebesætninger, og derfor har Videncenter for Svineproduktion (VSP) under Landbrug & Fødevarer besluttet at investere i en ny vaskehal ved grænsen.

- Der er en række sygdomme som svinepest og PED, der lurer lige uden for Danmarks grænser, og dem skal vi gøre alt for at stoppe, inden de når Danmark. Tidligere var der et lovkrav om vask af dyretransporter ved grænsen, men da det faldt bort, tog vi ansvaret på os og etablerede Danish Transportstandard med en ekstra sikkerhedsvask, når bilerne kører ind i Danmark. Det er den vask, vi arbejder vi på at gøre endnu bedre, siger formand i VSP Erik Larsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Afrikansk svinepest er fundet jævnligt i flere af de lande, der grænser op til Rusland. Sygdommen har nu bredt sig ind i hele det baltiske område og er nu fundet i det østlige Polen. Frygten for at den skal sprede sig yderligere rundt i Europa er stigende.

I USA har man haft voldsomme problemer med en meget aggressiv type af tarmsygdommen PED. Der er stor risiko for at denne aggressive PED type på et tidspunkt kan finde fodfæste i Europa, og det er blandt andet derfor, VSP nu øger hygiejnekravene ved grænsen.

Strammer op

- Svinepesten befinder sig nu mindre end 10 timers kørsel fra Danmarks grænser. Bakterier og virus kan overføres via de lastbiler, der bevæger sig i højrisikoområder som Polen, hvor vi sælger mange smågrise til i øjeblikket. Forholdsreglerne for at undgå smitte i Danmark kan strammes op, og det er det, vi gør nu, siger Erik Larsen.

I dag skal en lastbil i 48 timers karantæne, når den er blevet vasket ved grænsen. Men med den nye og forbedrede desinfektionsmetode kan karantænetiden nedsættes til 12 timer. Den nye vaskehal bliver bygget i Padborg, og VSP forventer, den kan tages i brug allerede næste år. På sigt skal desinfektionen betales af vognmændene, men VSP forudser, at den forkortede karantæneperiode kan dække omkostningerne.