Teleskoplæssere har meget skiftende køre- og arbejdsbetingelser. Derfor er det vigtigt, at transmissionen og motoren er afstemt optimalt. Med den nye model Scorpion 7050 introducerer Claas nu en elektronisk transmissions- og motorkommunikation til hele modelserien og lukker samtidig hullet mellem modellerne 7044 og 7055 i det øverste segment.

I sommeren 2013 præsenterede Claas en helt ny serie teleskoplæssere med en løftehøjde på mellem 6,15 og 8,75 meter og en løftekraft på mellem 3 og 5,5 tons.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Den nye Scorpion 7050 med en løftekraft på 4,8 tons og en løftehøjde på 7,0 meter er efterfølgeren til Scorpion 7045, som især er populær på maskinstationer og store landbrug.

Den nye modelserie udstyres med Deutz dieselmotorer med 122 eller 156 hestekræfter. Som den første producent af teleskoplæssere tilbyder Claas nu automatisk sænkning af dieselmotoromdrejningstallet med cirka 15 procent som standardudstyr. Funktionen hedder Smart Roading.

Transmissionskonceptet i den nye serie er udviklet efter det gennemprøvede Claas Power Systems (CPS) princip. Et væsentligt aspekt er den intelligente hydrostatiske Varipower transmission, der permanent, trinløst og automatisk afpasser hastigheden og drivkraften efter hinanden op til den maksimale kørehastighed på 40 km/t.

Optimal udnyttelse

Fra regnskabsåret 2015 har Claas udvidet Varipower transmissionen med en transmissions- og motorkommunikation baseret på Can Bus i alle modeller. Den sikrer, at dieselmotoren altid automatisk kører med den optimale udnyttelsesgrad. Det giver et lavere brændstofforbrug og mindre støjudvikling ved samme effektafgivelse - uanset om maskinen anvendes til læssearbejde eller vejkørsel. Den forbedrede virkningsgrad betyder, at en dieselmotor med 122 hestekræfter nu kan realisere køreydelser, som tidligere krævede en større motor.

Producenten har også videreudviklet luftføringskonceptet til motorkøling. Luften strømmer igennem motorrummet imod kørselsretningen og kommer ud i den øverste del af bundkarret sammen med udstødningen. Reverseringen af ventilatoren bevirker, at der suges ren luft ind fra bundkarrets øverste bagende. Det giver mulighed for store luftmængder i modstrømmen uden risiko for tilsmudsning.

Artiklen fortsætter efter annoncen

"Smart handling"

Hos Claas står et andet begreb, Smart Handling for driftssikkerhed på teleskoplæsserne, forskellige automatiske komfortfunktioner og forskellige metoder til begrænsning af overbelastning. Der opereres med driftsmåderne skovl-mode, stable-mode med vertikalt løft og manuel mode. Ved hjælp af systemet, der er standard i alle modeller, tilpasses sænkehastigheden afhængigt af belastningen på teleskoparmen og dens vinkel i alle driftsmåder.

En ny automatisk funktion er tilbageføring af skovlen. Med et tryk på en knap placeres redskabet i en bestemt stilling inden for tipvinklen. Der kan altid køres til denne stilling igen under arbejdet.

Alle har et nyt chassis, hvor teleskoparmen er hængslet meget dybt i rammen, så maskinerne kan optage de større belastninger, samtidig med at stabiliteten øges.

Endelig er hele teleskoparmen nyudviklet. Der er nu monteret støddæmpere i løfte-, tip- og teleskopcylinderen, og teleskoparmen er udstyret med en laststabilisator med automatikfunktion til liftaffjedring, som automatisk aktiveres fra en kørehastighed på 7 km/t.

Den nye teleskoplæsser er blot en af de mange nyheder, som Claas stiller op med på Agromek i november - efter flere års fravær. Claas har planlagt et særligt messekoncept, som betyder, at mærket er til stede i seks haller samt tre steder udendørs. Claas vil vise bredden i programmet og nogle særlige maskinkombinationer i samarbejde med Samson Agro og Green Tec.