Arla Foods' omsætning steg med 11 procent i årets første seks måneder. Fra 35,7 milliarder kroner i første halvår 2013 til 39,8 milliarder kroner i første halvår 2014.

Den stigende omsætning skyldes ifølge Arla Foods, der præsenterede halvårsregnskab den 28. august, en stærk, organisk fremgang for vækst- og kernemarkeder og stigende globale priser.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Halvårsresultatet for 2014 kontra 2013 er 1.094 millioner kroner kontra 1.048 millioner kroner.

Den organiske vækst var på 11,9 procent sammenlignet med 3,2 procent året før.

Indvejet andelshavermælk i milliarder kilo var 6,7 sammenlignet med 4,7 i første halvdel af 2013.

En vanskelig periode

Frederik Lotz, CFO, Arla Foods, glæder sig over resultatet, men understreger at anden halvdel af året bliver vanskelig.

Udviklingen for verdensmarkedspriserne på rå mælk dykker nu hastigt, og derfor har Arla sat forventningerne ned til årets indtjening, der oprindeligt lå mellem 3,25-3,35 kroner pr. kg mælk.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi glæder os over, at vores strategi om at skabe mere vækst uden for Europa, ser ud til at virke, og vi har oplevet vækst uden for de europæiske kernemarkeder. Den samlede, organiske vækst er tilfredsstillende ? men vi står ikke desto mindre over for en vanskelig periode og store markedsudfordringer.

Der er dog fortsat en forventning om, at 2014 bliver bedre end 2013, som også var et rekordår.

Høj indtjening

Det flotte resultat i 1. halvår betyder, at mejeriselskab kunne betale en rekordhøj Arlaindtjening på 3,30 kr/kg mælk til sine landmænd i perioden sammenlignet med 2,87 kr/kg mælk i første halvår 2013.

Arlaindtjeningen angiver den indtjening Arla har skabt for hvert kilo mælk, andelshaverne i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien og Luxembourg har leveret.

I første halvår fik Arla en betydelig salgsstigning. På markederne i Mellemøsten og Afrika var stigningen på 17 procent, mens omsætnignen i Kina blev fordoblet. Også det russiske marked viser tegn på betydelig fremgang, men Ruslands forbud mod import af fødevarer fra lande, der har indført sanktioner mod landet, bliver og er allerede en udfordring.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Salg i Rusland udgør ca. 1 procent af Arlas samlede omsætning.

Uforudsigeligt marked

Arla Foods’ CEO, Peder Tuborgh, forventer, at markedet i løbet af de næste 18-24 måneder vil være uforudsigeligt, og derfor er priserne under stærkt pres.

Han tror dog, at Arla har lagt den rette langsigtede strategi til at imødekomme en stigning i både udbuddet af rå mælk og i den globale efterspørgsel efter mejeriprodukter.

- Den stigende mælkevolumen, som vi forventede efter afskaffelsen af mælkekvotesystemet i starten af 2015, slår allerede igennem nu, ikke kun for Arlas landmænd, men over hele Europa, hvor landmændene udnytter muligheden for at udvide deres forretning. Den ekstra mælkemængde strømmer ind på mejerierne og lægger et positivt pres på vores evne til at levere en langsigtig, konkurrencedygtig mælkepris for større mængder mælk. De aktuelle udfordringer skal ses i et større og længere perspektiv med lovende resultater for mejerivirksomhederne. Verdens middelklasse vokser, flere forbrugere har råd til at købe mejeriprodukter, og de skaber en stabil efterspørgsel efter sunde, næringsrige og sikre mælkeprodukter.

Arla forventer en omsætning for hele året på 79 milliarder kroner, et nettoresultat på ca. 2,3 milliarder kroner og en rekordhøj Arlaindtjening for landmændene, som ligger over 2013-niveau, men lavere end forventet i begyndelsen af året.