Abonnementsartikel

Dagligvarekæden Coop vil ikke sælge nyt koncept for svinekød produceret med en forbedret dyrevelfærd.

Danske forbrugere vælger gerne økologiske æg eller frilands- eller skrabeæg, mens æg fra burhøns bliver stående på hylderne. Den samme trend har aldrig ramt svinekødet, hvor kød fra økogrise og frilandsgrise kun har nogle få procent af markedet, mens et stort flertal af forbrugerne foretrækker at købe almindeligt billigt svinekød.

Det skriver Berlingske Business. Dansk landbrug vil gerne vende udviklingen, men dagligvarekæden Coop, vender ifølge landbruget og dyrevelfærdsorganisationen, Dyrenes Venner, tommelfingeren ned.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Den såkaldte "velfærdsgris", der ifølge slagteribranchen skal være 10-15 procent dyrere end en konventionel gris og billigere end frilandsgrisen i butikkerne, har haft lidt bedre levevilkår end den almindelige konventionelle gris. Hos landmanden får velfærdsgrisen halm ad libitum, søerne skal gå løse hele livet, og grisene skal have krøller på halerne ligesom hos frilands- og økogrise, fordi halekupering er forbudt.

Men Coops chef for indkøb af kød, Esben Meier, vil ikke markedsføre konceptet.

- Coop har foreløbigt valgt ikke at lancere dette koncept, da det ikke leverede alle de elementer om god dyrevelfærd, vi ønsker. At søerne nu går løs i farestalden er super godt, men vi vil også gerne kigge på smågrisenes og slagtesvinenes forhold. Hvis svinekød skal koste mere pr. kilo, skal den øgede velfærd også indeholde elementer, som vi kan kommunikere til forbrugerne, siger Esben Meier, chefen for Coops indkøb af kød til Berlingske Business.

Beklageligt

Landbruget og slagterierne kritiserer nu Coop for at have sagt nej tak til at sælge velfærdsgrisen, som slagterierne Tican og Danish Crown, brancheorganisationen Landbrug & Fødevarer og Dyrenes Venner i efteråret på en svinekongres i Herning havde erklæret hurtigst muligt skulle sættes i produktion i et forsøg på at højne standarden i staldene generelt.

- Som fødevareproducent er jeg da ked af, at de i detailbranchen ikke vil være med til at sælge et sådant produkt. Men årsagen må være, at de hos Coop vurderer, at efterspørgslen fra forbrugerne på velfærdsgrise ikke er stor nok, når man springer fra. Det er beklageligt, siger Erik Larsen, formand for Dansk Svineproduktion under brancheorganisationen og medlem af Danish Crowns bestyrelse til avisen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I Storbritannien har et lignende koncept været en stor succes, hvor den engelske pendant sælges under mærket "Freedom Food". 30 procent af den engelske svineproduktion er "Freedom Food".