Som landmand er man nødt til indimellem at køre på landevejene, men mange spidsfindige regler er ved at gøre det til en helt uoverskuelig opgave at være sikker på, hvornår man kører lovligt - eller om man måske overtræder en eller anden regel.

Det er svært at se logikken i, at der er forskel på om der er et redskab efter traktoren med tvillingehjul, når den kører til og fra marken. Med redskabet kører man lovligt. Uden er det ulovligt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Flere politikere er klar over problemet, og branchen har en trafikgruppe, som prøver at formidle faglige input til de relevante instanser.

Men selv om eksempelvis problemet med bæltekøretøjer på vejene har været helt oppe på ministerniveau, sker der tilsyneladende ingenting.

Kommunevise dispensationer til eksempelvis bæltekøretøjer er på sin vis en god ting, men er langt fra en holdbar fremgangsmåde, for der er stor forskel på, hvordan de enkelte kommuner ser på sagen. Det betyder konkurrenceforvridning imellem landmænd eller maskinstationer, fordi de må leve med forskellige regler i deres område. Og mange har brug for at krydse kommunegrænser. Derfor skal der selvfølgelig hurtigst muligt indføres tidssvarende regler.

Men når kritikken mod myndighederne er fyret af, er det også på sin plads, at vi i landbruget er opmærksom på, at vi selvfølgelig skal opføre os forsvarligt, når vi bevæger os ud i den øvrige trafik.

Vores store, langsomme køretøjer er til fare imellem hurtige, små biler.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det er derfor vigtigt, at vi ikke lader os stresse for meget af høsttravlheden. Det handler blandt andet om at sikre sig, at lys og skilte ikke er dækket af skidt efter en lang dag i marken. Vi skal trække ind og give plads til bilerne, når det er muligt. Den slags adfærd kan man heldigvis ofte opleve. Men desværre også det modsatte. Det sker også, at man kommer til en rundkørsel, hvor lidt af et alt for stort læs korn eller kartofler er skredet af og ligger på vejen.

Når vi kører på landevejene, møder vi det øvrige samfund temmelig direkte. Vores adfærd i trafikken er derfor et afgørende element i hele erhvervets image. Lad os derfor give hinanden håndslag på, at vi gøre, hvad vi kan - og så må vi lægge størst muligt pres på politikerne, så de får løst den del af problemerne, som kun de kan løse.