Henrik Jessen driver en større svineproduktion ved Agerskov i Sønderjylland. Her har han siden overtagelsen forsøgt at optimere driften, så den hele tiden er toptrimmet. Derfor var det heller ikke noget revolutionerende, da Videncenter for Svineproduktion (VSP) lancerede deres tanker om vejehold som redskab. Han havde nemlig allerede selv begyndt i det små med at registrere smågrisenes vægt for at finde den rigtige start i klimastalden.

Da VSP i efteråret 2013 søgte besætninger til et demonstrationsprojekt om vejehold, sagde Henrik Jessen ja og gik derefter i gang med for alvor at optimere smågriseproduktionen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Allerede inden VSP henvendte sig, var Henrik Jessen i gang med at veje hold i klimastalden. Et forsøg med hvordan grisene skulle startes i klimastalden, havde fået ham til at veje grisene i forskellige hold for at se hvilken opstart, der virkede bedst på væksten.

Holdene med de mindste grise får opblødt foder i en lang stålkrybbe, og Henrik Jessen ville gerne vide, om det havde nogen effekt, hvilket det viste sig at have.

Derfor var det ikke fremmed for ham at indgå i det demonstrationsprojekt, som VSP satte i gang.

- Henrik er virkelig en af de mere spændende deltagere fra projektet, da han helt selv har brugt vejehold aktivt og ikke bare registrerede vægten, udtaler Birgitte Bendixen, som er svinefaglig konsulent ved Syddansk Svinerådgivning og fortsætter

- Han har hele tiden fundet på små projekter, som kunne undersøges.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Demonstrationsprojektet blev gennemført med flere besætninger over hele landet, og VSP er godt tilfreds med de erfaringer, der kom ud af det.

Den ting, som fortsat er en problemstilling hos Henrik Jessen efter projektet, er foderskiftet. Når grisene går fra tørfoder til vådfoder, flader væksten ud i en til halvanden uge. Der er forsøgt mange ting for at udbedre denne udfordring, men den helt rigtige løsning er endnu ikke fundet.

Det er ikke fordi, Henrik Jessen har opgivet at gøre noget ved dette knæk. Han har fortsat masser af ideer, der skal afprøves.

Læs mere om vejehold i det nyeste nummer af Hyo, der udkommer fredag den 4. juli.

Har du abonnement på bladet, kan artiklen desuden læses på www.hyo.dk - klik her.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ikke-abonnenter kan også læse artiklen på hjemmesiden ved at købe adgang til artiklen.

Der kan bestilles abonnement på www.hyo.dk, eller på 7620 7970.