- Der er tale om en grov overtrædelse af konkurrenceloven. I Lely-sagen er det gået ud over landmændene, som kan have betalt for meget for deres malkerobotter og andre Lely-produkter.

Sådan lød det onsdag fra direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen Agnete Gersing i sag, hvor Lely beskyldes for at have indgået ulovlige prisaftaler.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Men den udmelding er administrerende direktør hos Lely Nordic Jan Brøgger Rasmussen fuldstændig uenig i. Han mener ikke, at Lely er blevet behandlet fair i sagen, der handler om prisaftaler mellem franchise-tagere.

- Vi er meget skuffede over den behandling, vi har fået, og vi har derfor anket afgørelsen til konkurrenceankenævnet med det samme, siger Jan Brøgger Rasmussen til maskinbladet.dk.

Tillid

Ifølge Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, der tog sagen op i 2011, er der tale om en strafbar overtrædelse, som blandt andet omhandler salg af malkerobotter til overpris.

Jan Brøgger Rasmussen er ikke bare skuffet over behandlingen, men også over Konkurrencerådets konklusioner:

- Uden at gå i detaljer kan jeg sige, at vi sådan set er uenige med det meste af det.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det er en mærkelig verden, for det er os, som skal bevise, at vi er uskyldig, det er ikke dem, som skal bevise, vi er skyldige, siger han videre.

Jan Brøgger Rasmussen håber, at kunderne fortsat vil have tillid til Lely på trods af den verserende sag.

- Det vil helt sikkert skabe noget utryghed hos kunderne, og til dem kan jeg kun sige, at vi er fuldstændig uenige med Konkurrencerådet, og vi er frustrerede og skuffede over den behandling, vi har fået. Den har simpelthen ikke været fair.

Ifølge Konkurrenceråde vedører den ulovlige markedsdeling udelukkende salg fra Lely-centrene, hvor kunder fra et andet Lely-centers område har henvendt sig.

Den ulovlige adfærd har stået på i en periode på fire og et halvt år.