Af Morten Damsgaard

Det er altid svært at vurdere, om et arrangement som Græsland 14 har været en succes. Men netop Græsland 14 skiller sig ud, da det allerede inden lukketid kunne betegnes som en bragende succes:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi skyder på, at der har været omkring 3.000 besøgende til arrangementet, og vi havde håbet på et sted mellem 500 og 800 besøgende, hvis alt gik godt, så vi er rigtig glade for, at så mange valgte at lægge vejen forbi Græsland 14, fortæller Rasmus Trads Møller, planteavlskonsulent hos LMO, som er hovedmanden bag projektet sammen med Gurli Klitgaard, produktchef hos DLF, Kurt Rasmussen fra Erhvervsakademi Århus og naturligvis Lars Kristensen fra Elmegaarden, som lagde jord til Græsland 14.

Over 70 maskinsæt var tilmeldt arrangementet og med et hav af maskiner i aktion, samt enkelte udstilledet maskiner, så skete der noget hele dagen igennem på Græsland 14.

Et behov for demonstration

De mange besøgende på Græsland 14, kan måske give et praj om, at der er brug for en demonstration som Græsland 14:

- De mange besøgende viser, at der er en stor interesse for at se nyhederne til grovfoderproduktion, og maskinstationer samt mælkeproducenter er også gode til at tage nyhederne til sig, fortæller Lars-Ejler Hansen, afdelingschef for planteavl, LMO.

- Især mælkeproducenterne er nødt til at interessere sig for maskinerne til fremstilling af grovfoder, og i langt de fleste tilfælde er det ikke fordi, den enkelte mælkeproducent nødvendigvis skal ud og investere selv, men for at vide, hvilke maskiner, som maskinstationerne skal investere i.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Der er store fordele i at lade maskinstationen stå for al arbejdet i marken med produktionen af grovfoderet, og det ser vi specielt i dag, hvor maskinerne bliver mere og mere specificerede.

Lars-Ejler Hansen fremhæver også fordelen i en demonstration frem for en udstilling:

- Det med at se maskinerne i aktion er virkelig brugbart for landmanden og maskinstationen, for så kommer der syn for sagen, og man opdager hurtigt, om der er hold i de fordele, som sælgerne kan lægge på bordet i en salgstale.

Lars-Ejler Hansen lægger al æren for Græsland 14 hos Rasmus Trads Møller, som har været den store primus motor i projektet:

- Sammen med de øvrige tre personer, så har de arbejdet i døgndrift op til dette arrangement, og de er virkelig sluppet rigtig godt fra projektet, slår Lars-Ejler Hansen fast.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Se billeder fra Græsland 14 ved at klikke HER