Der stilles skrap fokus på udbyttemåling på Græsland 14, og den danske importør af blandt andet Peecon og Annaburger vogne præsenterer Danmarks primære på en Peecon Cargo 16000 tipvogn med vejeceller.

- Som noget nyt er Cargo-vognen udstyret med seks vejeceller, og det er blot en lavteknologisk og økonomisk gunstig løsning, hvor chaufføren selv kan vælge at holder styr på hvert vejet læs og selv bogfører det på enten papirblok, telefon, tablet eller lignende, men displayet til vejesystemet kan også opsummere vægtdata, fortæller Arne Gejl, Salg og rådgivning hos Stroco-Agro ApS.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Han fremhæver at vognen vil være en oplagt mulighed til udbyttemåling på markniveau, hvis man ikke råder over brovægt eller lignende vejesystemer.

- Vi kan holde helt styr på, hvad der egentligt køres fra marken, og det gælder ikke kun ensilage, men eksempelvis også roer, kartofler og kornafgrøder, fremhæver Arne Gejl.

Vognen rummer 16 ton, men med ekstra høje græssider, så kommer rumindholdet op på 40 kubikmeter.

Arne Gejl bemærker, at vægtsystemet i form af vejeceller er let at eftermontere på Cargo-serien.

- Bagsmækken er udformet så den kan lukke helt op over kassen og græsset kan uhindret glide af det kroniske lad og materialet trækkes dermed ikke ud over et langt stykke.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Cargo-serien leveres også i en tre akslet udgave med lastevne op til 28 ton, og det er muligt at få vognen leveret i farve matchende til traktoren.

Anna læsser højt

Stroco-Agro har også importen af de tyske Annaburger vogne, og på Græsland 14 vil de fremmødte få mulighed for at se den store Fieldliner frakørselsvogn i aktion. Den 55 kubikmeter store frakørselsvogn på tre aksler, er ret unikt, idet den kan læsse andre køretøjer med en maksimal ladhøjde på 4,6 meter.

- Vognen egner sig til lang transport af ensilage og andre afgrøder, da tanken er, at vognen holder sig i marken og dermed læsser lastbiler eller andet, som bliver på landevejen, fortæller Arne Gejl.

Han gør dog opmærksom på, at frakørselsvognen uden problemer selv kan læsse af i ensilagestakken.

Med to teleskopstempler kan kassen vinkles i 23 grader og aflæsse i en højde af 4,6 meter, og på blot 90 sekunder kan de 55 kubikmeter aflæsses med PTO-drevet bundkæder.

Artiklen fortsætter efter annoncen

De to teleskopstempler kan maksimalt løfte 40 ton, og PTO-akslen trækker vognens eget hydraulikanlæg, som har en tankkapacitet på 80 liter.

Vognen udstyres standard med 800 millimeter brede dæk.