Abonnementsartikel

Sandormen transporterer hver sommer i tusindvis af besøgende ud på Skagens Gren, og med nye trinløse New Holland traktorer har komforten i vognene fået endnu et løft.

Transport af besøgende ud på Skagens Gren startede helt tilbage i slutningen af fyrrerne, hvor passagerer fik et lift på vogne, som hentede ral fra Grenen til de mange byggerier, der var kommet i gang efter krigen.

Et par driftige iværksættere så muligheden for at lave en forretning ud af at køre passagerer til Grenen, og hver eneste sommer siden 1952 har Sandormen transporteret turister ud til spidsen af Danmark.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Fra at være traktorer uden førerhus og åbne vogne med bænke lånt i missionshuset, er komforten for både fører og passagerer løbende blevet forbedret. I dag transporteres gæsterne i lukkede samt affjedrede vogne, og trækkraften er moderne traktorer med firehjulstræk.

I dag er det Christian Hjermitslev og Toni Jespersen der har koncessionen til at køre turister til Skagen Gren. De har begge to traktorer og vogne, som har plads til godt 50 passagerer, og som trækkraft anvender de stort set identiske New Holland traktorer.

De første trinløse traktorer

Til denne sæson har de begge investeret i en ny New Holland T7.170 med den trinløse AutoCommand transmission. Til de øvrige vogne anvender de to New Holland 6080, som blev indkøbt i 2009.

- På det første stykke ud til Grenen køres der på grusvej, og herefter kommer der et stykke med vådt og tungt sand, før vi kommer ud i det løse sand ved stranden. Det skiftende underlag ændrer konstant kravet til trækkraft, og i en geartraktor kræver det adskillige gearskift at nå frem til Grenen. Med de nye AutoCommand traktorer klarer automatikken alt arbejdet, og for det meste går traktoren med et minimum af omdrejninger på motoren. Ud over at det er let for føreren, er det også behageligt for passagererne i vognen, at der ikke skiftes gear, forklarer Toni Jespersen, der har kørt Sandorm siden 2003 og startede med blandt andet en brugt New Holland 8360 og en Ford 7840.

Sæsonen indledes lørdagen før Palmesøndag, som i år faldt den 12. april, og slutter i uge 43. I stille perioder køres der kun med de to nye traktorer, og først når ferien for alvor sætter ind, kommer de to øvrige traktorer også i aktion.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- De traktorer, som tager hele sæsonen, kører omkring 750 timer, og med de få omdrejninger, som de nye T7.170 går med, forventer jeg at vi kommer til at spare brændstof, men det får vi først at se, når året afsluttes, siger Toni Jespersen.

Forebyggende vedligehold

At køre i sand og saltvand er hårdt for materiellet, og derfor har flere dele på de nye traktorer været afmonteret og fået en grundig rustbehandling inden traktorerne kom i arbejde.

- De afmonterede dele er blevet sandblæst, metalliseret og malet igen. Derudover er traktorerne monteret med specielle fælge, som er uden hjørner og kanter, hvor rusten kan starte. Traktorerne og vognen er vores visitkort, og derfor sætter vi en ære i, at det fremtræder pænt og velholdt, siger Toni Jespersen.

Let at sælge

De to Nye traktorer er købt hos S.D. Kjærsgaard og i byttehandlen indgik der en New Holland TM 140 og en TM 155.

Det var salgschef Kurt Harbo som handlede med de to nordjyder, og han er positiv overrasket over, hvor hurtigt det gik med at sælge de to brugte traktorer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Kunderne ved godt at Christian og Toni passer godt på tingene, og at det arbejde, som traktorerne udfører i Skagen, ikke slider dem op. Derfor havde vi faktisk flere købere til de to traktorer, og den første blev solgt efter nogle få dage, og før den blev klargjort, siger Kurt Harbo.