Abonnementsartikel

Polaris ATV, der importeres af Tobico i Skjern, har nyt på plakaten til både praktisk brug i marken og sjov i grusgraven. Fin teknik, lavt forbrug og eldrift er tendensen.

Efter nogle forholdsvis stille år, hvor ATV-salget var begrænset under finanskrisen, er køretøjet nu kommet stærkt tilbage. Ikke mindst hos det amerikanske mærke, Polaris, som importeres af Tobico i Skjern, er der et bredt program med nyheder til både praktikere og "fartglade". Blandt tidens ATV-tendenser er lavere brændstofforbrug og eldrift.

- Vi sælger i størrelsesordenen 150 ATV'er om året. 90 procent af dem er af den "fornuftige" slags, det vil sige modeller, som skal løse daglige, praktiske opgaver. Og resten - det er til "de fartglade", det vil sige entusiasterne, som bruger deres ATV til sjov og sport, siger salgschef hos Tobico A/S, Stig Møller, der gerne viser rundt i det brede program.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Tobico's ATV-kunder er ikke mindst landbrug og folk inden for skovbrug og gartneri.

- Andelen af kunder fra landbrug, skovbrug og gartneri er blevet større, ligesom der er mange boligselskaber og også kirkegårde, der fatter interesse for den eldrevne UTV, siger Stig Møller.

I landbrugene løser ATV'erne flere og flere opgaver.

- Mange af dem kører rigtig mange kilometer hver dag, ikke mindst på de større landbrug. Det er ATV'er, man bruger, når man skal ud og besigtige arealerne, tjekke hegnene, genne dyr ind og meget andet. Og ATV'en er meget skånsom over for naturen, siger Stig Møller.

Nyt på plakaten

Til 2014-sæsonen er der - ud over det kendte modelprogram - et par nyheder, der trænger sig på.

Artiklen fortsætter efter annoncen

En af dem er Polaris Sportsman 570 EFI EPS Forest med 44 hestekræfter. Egentlig en traditionel ATV at se til, men den har som standard blandt andet spil, servostyring og motor med indsprøjtning og elektronisk tænding. Den glimrer med et lavt benzinforbrug - men i øvrigt med en større benzintank på 17 liter.

Ny er også Ace 325 EFI med 32 hestekræfter - en ATV, der er kendetegnet ved større komfort, da den har et rigtigt sæde og rat som en bil.

- Den kunne godt være velegnet til lidt ældre kunder eller lettere handicappede personer, som ikke er så meget for at sidde overskrævs på en ATV, siger Stig Møller.

Endelig er den kraftige Polaris Scrambler XP 1000 EPS også en 2014-nyhed. Den har 89 hestekræfter og fås også som EU-traktor.

- Ja, noget af det spændende ved flere af modellerne er jo, at de kan indregistreres som EU-traktor, så de får en traktornummerplade på og dermed må køre på vejen, siger Stig Møller, der tilføjer, at Tobico nu har været Polaris-importør i 10-12 år og nu har 15 forhandlere fordelt over landet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Men ville egentlig godt have lidt flere, siger Stig Møller.

De sjove 10 procent

Men den sidste tiendedel af kunderne: Det er entusiaster, hvoraf mange er samlet i ATV Klub Danmark.

- Der køres endnu ikke regulære løb herhjemme, men det er lige så stille på vej, siger Stig Møller. Blandt andet er der planer om et arrangement i et øvelsesterræn ved Oksbøl i august.

Og i en grusgrav eller et øvelsesterræn kunne en Polaris RZR XP 1000 være et godt våben. Den har 107 hestekræfter og vejer kun 600 kilo og er en ægte sandloppe for entusiasten, som godt vil betale en forholdsvis høj pris for den slags morskab.

- Vi har solgt én af dem indtil videre, smiler Stig Møller.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Og vi har jo også ATV'er til børn. Vi har eksempelvis en lille Outlaw 50 med 3,4 hestekræfter. Men den vokser de nu ret hurtigt fra, så der er tit fornuft i at vælge en lidt større model, siger Stig Møller.

Tobico har netop lanceret en ny hjemmeside - PolarisATV.dk - for at udbrede kendskabet til fænomenet. Polaris er verdens største producent inden for ATV'er. De bygges i Minnesota i USA.