Abonnementsartikel

Direktøren for Krampes fabrik finder det vigtigt, at man ler en gang om dagen. Tag med til en usædvanlig vognfabrik, hvor håndbygget kvalitet ikke bare er noget, man snakker om.

En bærende idé om, at tingene skal gøres ordentligt. Tydeligt engagerede medarbejdere. Og en chef der sørger for, at medarbejderne nu også trives og sørger for, at de får både tilpas med fritid og ordentlige forhold. Når alt det er på plads, kommer det næsten af sig selv, at produktet, der kommer ud af fabrikken, har en meget høj kvalitet, som er vanskelig for andre at matche.

Sådan er det hos vognfabrikken Krampe Landtechnik und Metallbau i Coesfeld i Tyskland, ikke så langt fra den hollandske grænse. Det er her, at 104 medarbejdere på den tidligere kaserne bygger vogne til kræsne kunder, som vil have noget, der holder. Her hos Krampe er der nemlig gået prestige i holdbarhed.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Men netop når vi spørger ind til holdbarheden, kommer svaret lidt tøvende:

- Ja, faktisk ved vi jo ikke endnu, hvor længe de holder. For de første vogne, som vi byggede i 1984, er jo stadig i brug, smiler Krampes eksportchef, Frank Meibes.

Sidste år blev der bygget 740 Krampe-vogne på fabrikken, der er en nedlagt kaserne, som Krampe overtog i 2009. 70 procent af produktionen er vogne til landbruget, 20 procent går til entreprenørbranchen, og de sidste 10 procent er blandt andet lastvognstrailere. 80 procent af produktionen går til det tyske hjemmemarked - resten til nærliggende europæiske markeder.

Den første vogn

- Man kan sige, at vores vigtigste markeder ligger inden for en radius af 1.000 kilometer, siger August Krampe, der selv viser rundt på fabrikken denne kølige forårsdag i Coesfeld. Han ler højt, da han kommer ind på den vanskelige proces med at købe den nedlagte militære kaserne, og at han til at begynde med var overvældet af al den plads. Men nu er pladsen og forholdene lige tilpas. Oprindeligt lå fabrikken fem kilometer fra den nuværende placering på det sted, hvor August Krampes onkel grundlagde virksomheden som Krampe Electro i 1921. De første mange år var virksomheden primært maskinhandler og værksted.

August Krampes far, Ernst Krampe overtog styringen i 1968, indtil August Krampe tog over i 1983. To år forinden havde man forsøgsvis bygget den første vogn af gamle lastvogns-komponenter, men mærkets første rigtige tipvogn med bare en enkelt aksel blev lanceret officielt på den tyske DLG-messe i 1984, og to år efter havde man bygget en ny produktionshal. Endnu to år efter, i 1988, skiftede virksomheden navn til Krampe Landtechnik und Metallbau GmbH - et navn, der passede bedre til de nye aktiviteter. Handel med og reparation af maskiner stoppede i 1990 - nu handlede det kun om at bygge vogne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Historien vigtig

Historien er vigtig for August Krampe, som et øjeblik under rundvisningen dvæler ved et luftfoto af de oprindelige faciliteter, men snart haster han videre, mens han forklarer, at man i den gamle fabrik havde blot 2.500 kvadratmeter under tag - nu er der 28.000 kvadratmeter i den gamle kaserne, som har vist sig meget velegnet til vognproduktion. Hele området breder sig over 10 hektar.

Et sted kommer vi forbi en rød servicevogn, der ikke ser ud til at have gået mange kilometer.

- Det har den heller ikke. Men det er den eneste servicevogn vi har, og den dækker hele Europa. Men vores kunder støder jo sjældent på problemer med vores vogne, siger eksportchef Frank Meibes med en vis stolthed.

På fabrikken arbejdes der i toholdsskift, og kvaliteten overvåges nøje. Hver eneste svejsning kan føres tilbage til den pågældende medarbejder, men der er sjældent fejl. Medarbejderne føler stolthed overfor produktet og hamrer gerne deres signatur ned i metallet på en ny Krampe-vogn.

"Husk at le"

Fabrikkens kapacitet ligger på mellem 750 og 800 vogne om året.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vores mål er ikke at vokse uhæmmet. Vi er en niche-producent, og vi går mest op i at bygge vogne af en meget høj kvalitet. Skal vi have vækst, skal det være en langsom vækst. Og det er vigtigt for os at le mindst en gang om dagen, smiler August Krampe.

Men synlighed er også vigtig.

- Vi er med på alle væsentlige udstillinger, også Agromek i Herning. Vi vil gerne møde kunderne og brugerne og udveksle erfaringer og ideer, supplerer Frank Meibes.

Det vigtigste og absolut største marked for Krampe er fortsat Tyskland, men vigtige markeder er også blandt andet Tjekkiet, Ukraine og Rusland - og Danmark, hvor den første Krampe-vogn blev solgt i 1993. Aktuelt er Krampe i gang med en offensiv på det franske marked, hvor der ellers i forvejen er et halvt hundrede vognproducenter.