Tilbage i 2010 fik tyske Grimme dispensation til kørsel med bælteoptagere til roer og kartofler. Færdselsgruppen har siden forsøgt at få de øvrige bæltekøretøjer med i en dispensation.

- Men Trafikstyrelsen har lukket for alle disoensationsansøgninger tilbage i september 2012, fortæller Mogens Kjeldal, medlem af Færdselsgruppen og teknisk rådgiver hos Danske Maskinstationer og Entreprenører.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

- Dette er dog gjort i en god mening, da Trafikstyrelsen hellere vil lave en lovændring for bæltekøretøjerne, forklarer Mogens Kjeldal.

Trafikstyrelsen har derfor sendt et forslag til Færdselsgruppen, som har lavet en konsekvensberegning på forslaget.

- Denne beregning viste, at det kun blev lovligt med én mejetærsker på bælter, og dette forslag dur derfor ikke.

Færdselsgruppen har derfor sendt et nyt forslag til Trafikstyrelsen, som har sendt forslaget videre til en lovændring hos Transportministeren.

Ministerenlægger nu op til,at ansvaret pålægges hos kommunerne for at tillade kørsel med landbrugsmaskiner med bælter i de enkelte kommuner.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Næste skridt: KL

Venstres trafikordfører kæmper Færdselsgruppens sag på Christiansborg, og han vil nu mødes med Kommunernes Landsforening, KL:

- Jeg vil meget gerne være med til at udvikle en løsning, som er brugbar, og derfor skal jeg hurtigst muligt mødes med Kommunernes Landsforenings trafikudvalgs

formand, Jørgen Pedersen (V), der erborgmester i Kolding Kommune, fortæller Kristian Pihl Lorentzen til Maskinbladet.

-På mødet skal vi have ryddet myter og fordomme af bordet.

Kristian Pihl Lorentzen hentyder til, at problematikken bunder i, at der er tale om myter om, at landbrugsmaskinerne ødelægger de danske veje.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Virkeligheden er bare en helt anden, og det har vi konkrete data og fakta for, understreger Kristian Pihl Lorentzen

Stort arbejde

Jørgen Pedersen ser frem til mødet med Kristian Pihl Lorentzen:

- Jeg forventer at få en afklaring over god dokumentation for de store moderne landbrugsmaskiner, som kommunerne kan bruge i deres vurderinger til dispensationer for bæltekøretøjer, fortæller Jørgen Pedersen.

Han fortæller, at det kan være svært for kommunerne at vurdere situationen, da funktionskontrakterne i mange kommuner med asfaltfirmaerne kan få økonomiske konsekvenser for kommunerne, hvis dispensationen gives til bæltekøretøjer.

- Det kan hurtigt blive et stort administrativt arbejde for de enkelte kommuner med de mange forskellige dispensationer, og vi håber, at det kan være med til at påvirke, at det skal vedtages ved lov i stedet, at bæltekøretøjerne har sin fulde berettigelse på de danske landeveje, fortæller Kristian Pihl Lorentzen.