Abonnementsartikel

Hos Krampe i Tyskland er korntrailere til lastvogne i rivende udvikling. Det handler om at kunne transportere store mængder på kort tid.

Hos Krampe i Tyskland kastede man sig sidste år over en ny niche, nemlig lastbil-trailere til landbruget, hvor flere og flere landmænd anvender lastvogne til blandt andet frakørsel i marken. Tendensen har man ikke set meget til i Danmark endnu, men det skal nok komme, mener man hos MI, som er den danske Krampe-importør.

- Forrige år byggede vi 10 truck-trailere, og sidste år 20. Så mon ikke det bliver 30 i år, vurderer direktør og indehaver af Krampe Landtechnik und Metallbau, August Krampe.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Trailerne fra Krampes nye SB-serie med to eller tre aksler er især blevet købt af kunder fra Tyskland og Østrig - alle ud fra den betragtning, at kunderne gerne ville have noget, der kan køre på både marken og på motorvejen.

- I Danmark mener vi, at de store lastbil-trailere også kunne have interesse for alle dem, som har store mængder, der skal transporteres langt. Det kunne være majs, træflis, roer eller foderstoffer. Eller måske var det noget for dem, der producerer til tyske biogasanlæg, siger Kenneth Brønner, der er produktchef for Krampe hos MI i Vejle.

Lethed spiller ind

Som det gælder i andre dele af Krampes vognprogram, er der også for lastbiltrailernes vedkommende tale om en høj kvalitet og et bredt program. Ud over de mere terrænduelige undervogne, fås vognene også i landevejsudgaver med et mere traditionelt chassis og mere almindelige hjul og dæk.

- Vi har jo en øvre lovmæssig vægtgrænse på 40 tons, så hvis vi vil have mere rumindhold, gælder det om at gøre selve køretøjet så let som muligt. Så derfor har vi arbejdet meget med aluminium, siger August Krampe.

De nye lastvogns-trailere fra Krampe kommer i længder på 10, 11,5 og 13,5 meter - med et rumindhold på henholdsvis 50, 60 og 90 kubikmeter.