Abonnementsartikel

JCB har netop præsenteret tre helt nye gravemaskiner, som erstatter den tidligere 8085 ZTS gravemaskine.

På den nyligt overståede Conexpo udstilling i Las Vegas fremviste den engelske maskinfabrikant JCB nye gravemaskiner, som erstatter den velkendte 8085 gravemaskineserien.

Helt nyt design med ny kabine og nye motorer kendetegner de nye 85 og 86-serie gravemaskiner fra JCB.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Først og fremmest ligger den store nyhed i, at 8085 gravemaskinen er blevet til tre modeller: 85Z-1, 86C-1 samt 86C-1 TAB, fortæller Dennis Faurby fra den danske JCB importør Nicolaisen & Larsen A/S.

De tre modeller dækker over den samme maskine, og forskellen ligger i, at 85Z på 8,5 ton holder hele maskinen inden for båndene ved drejning, mens 86C har bagenden uden for båndene ved drejning og dermed vejer 300 kg mere.

- Når der graves i byer med meget lidt plads, er det en stor fordel, at bagenden af gravemaskinen holder sig inden for båndene, men vi har faktisk oplevet en efterspørgsel efter den samme maskine blot med mere ballast for at være bedre til at løfte rør og lignende, påpeger Dennis Faurby.

Endelig har 86C-1 TAB en City-bom med et ekstra knæk for at komme tættere på gravemaskinen.

- Denne form for bom er meget populær til gravemaskiner på hjul, og det er ret unikt, at vi nu kan tilbyde denne løsning til de små gravemaskiner fra JCB.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Dozerblad med hældning

Som noget helt nyt er der på den ny serie gravemaskiner fra JCB et helt nyt dozerblad med firevejs tilt.

- Ikke nok med at dozerbladet kan løftes op og ned samt drejes fra side til side, så kan dozerbladet nu også drejes 30 grader frem og tilbage, og på den måde tippes i kørselsretningen, konstaterer Dennis Faurby og fortæller, at muligheden er ekstraudstyr til modellerne.

Længden af bommen på yderarmen på gravemaskinen er som standard 2,0 meter på 85Z og 2,1 meter på de øvrige to 86C-maskiner.

- Nu er der mulighed for at montere enten en kortere eller længere yderarm på maskinerne, idet 85Z kan udstyres med både en 1,6 meter samt 2,1 meter yderarm, mens 86C kan udstyres med enten 1,6 meter eller 2,25 meter yderarm. Det betyder, at gravemaskinerne uden problem kan læsse direkte i lastbiler, forklarer Dennis Faurby.

Nye motorer

JCB har præsenteret nye kabiner til modellerne, og det er nogle af de første fra JCB's nye kabinefabrik. Kabinerne har seks procent mere plads og 11 procent mere udsyn. Alle tre modeller er udstyret med en 2,5 liters firecylindret Kohler motor, som overholder Tier 4 Final motorkravene.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Motoren lever op til kravene ved blandt andet at have common-rail brændstofsystem og turbo, EGR-system samt DOC-katalysator.

- DOC-katalysatoren er vedligeholdesfri, og vi undgår derved et dieselpartikelfilter, som skal renses med dieselolie, fortæller Dennis Faurby og påpeger den mere økonomiske fordel ved DOC-katalysatoren på motoren.

Motoren yder 65 hestekræfter og et maksimalt moment på 300 Nm ved 1.500 motor omdrejninger.

Hos den danske JCB importør er de første modeller allerede bestilt hjem. De ankommer i løbet af 2014.