Abonnementsartikel

Krenkerup Gods skal til sæson 2014 klare sprøjtearbejdet med en treakslet, 11.000 liters og 36 meter bred Dammann selvkørende sprøjte.

På Krenkerup Gods på Lolland har man til sæson 2014 udskiftet den syv år gamle Dammann trailersprøjte med en helt ny Dammann Profi-Class DT 3200 H selvkørende sprøjte.

- Vi ser flere fordele ved den selvkørende tre-akslede Dammann sprøjte, og først og fremmest er forventningen til den, at vi får en større kapacitet med sprøjten i form af den store tank og øgede effektivitet i marken da den er nem og hurtig at manøvrere med i marken.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Desuden er der på den selvkørende sprøjte, en mere stabile og rolige bomføring, når maskinen kører på marken, fortæller Henrik Madsen Wittrock, forvalteren på Krenkerup Gods og henviser til den tungere bom og den gode affjedring på den selvkørende sprøjte. Vi kan også komme tidligere ud i marken på grund af den gode bæreevne, når der er træk på samtlige seks hjul.

Stort behov

På Krenkerup Gods dyrkes 1.700 hektar landbrug, og årligt er sprøjten over knap 10.000 hektar.

- De sidste to sprøjter på godset har været af mærket Dammann, og den sidste to akslede trailersprøjte med 8.000 liters tankindhold har været ovre mere end 75.000 hektar på syv år, konstaterer Henrik Madsen Wittrock og påpeger samtidigt driftsikkerheden:

- Det er begrænset, hvor meget vi har holdt stille med sprøjten på grund af driftstop, og det har været den helt klare grund til, at det endnu engang blev den tyske sprøjteproducent, der fik leveringen til Krenkerup Gods.

Foruden driftsikkerheden var tankstørrelsen også en afgørende faktor for valget af sprøjten.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Især i maj måned, hvor sprøjten holdes i gang i næsten døgndrift, er det vigtigt med en god kapacitet og driftssikkerhed. Foruden den store tank på 11.000 liter inklusiv rent-vandstanken, så har vi to 30.000 liters sættevogne med dolly til tilkobling på traktor for på den måde at køre i marken og fylde sprøjten med vand, når der er travlt.

Den nye sprøjte skal foruden plantebeskyttelse også benyttes til udkørsel af flydende gødning, og her bliver tankvognene også benyttet til flydende gødning.

- Om foråret nedfælder vi flydende gødning med såbedsharven, mens alle efterårsafgrøderne som rug, hvede, raps og frøgræs skal have flydende gødning bragt ud med den selvkørende sprøjte.

Forventninger til sensor

Den nye Dammann sprøjte er blevet monteret med fire Fritz Meyer N-sensorer på den 36 meter brede bom.- Det er virkelig noget, vi ser frem til at komme i gang med at bruge, fortæller Henrik Madsen Wittrock.

- Vi forventer dels at vi får en bedre udnyttelse ved at omfordele midlerne, og dels at vi kommer til sparer på planteværnsmidlerne/kvælstoffet.Sprøjten er udstyret med Dammann EDS, som er et enkelt-dyse styringssystem fra Dammann. Det virker på delbredde niveau sammen med N-sensorerne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det betyder, at der kan vælges forskellige dyser på forskellige sektioner på bommen, fortæller Jens Flarup, fra Flarup Maskiner, som er den danske importør af Dammann.- Der kan i den ene sektion køre én dysestørrelse, mens der i den næste køres en anden, eller en kombination af dyser. De fire forskellige N-sensorer styrer dysestørrelserne på tværs af bommen, forklarer Jens Flarup og fortsætter:

- Hvis der eksempelvis køres langs et læhegn, kan der eksempelvis registreres 40 procent mere grønmateriale i den ene side af sprøjten frem for den anden side, og sprøjten regulerer dermed selv dysestørrelsen for at opnå den ønskede planteværn-tildeling. VariSelectSprøjten er desuden udstyret med VariSelect systemet, som betyder, at chaufføren kan vælge hvilken dråbestørrelse, der ønskes fra kabinen. Sprøjten finder selv den dyse ud af de fire i dyseholderen, som passer til formålet.

- Dermed kan hastigheden variere og dråbestørrelsen forblive den samme. Ved langsom hastighed på eksempelvis bakket terræn vælger sprøjten selv en mindre dyse, mens der ved kørsel med stor hastighed også vælges en større dyse eller flere dyser. Chaufføren har hele tiden mulighed for at ændre dråbestørrelsen fra kabinens touch-terminal.VariSelect kan ikke køre samtidigt med N-sensor teknologien.To sprøjter i énUd af den 11.000 liters store tank, udgør rent-vandstanken 500 liter, og 1.000 liter går til endnu en sprøjte. Der er faktisk to sprøjter i én på den selvkørende Dammann.

- Denne ekstra sprøjtetank har egen pumpe, styring og dyserør, og den bruges til pletsprøjtning, fortæller Henrik Madsen Wittrock.Det ekstra dyserør er placeret på forkanten af sprøjtebommen, og den består af fem delbredder. Eksempelvis kan chaufføren vælge kun at sprøjte med ni meter ad gangen ved eksempelvis et skel.

- Ved plantebeskyttelse i roer, kan man have Matrigon i den ekstra tank, for på den måde at sprøjte tidsel-pletter ud, når man kommer til dem, påpeger Jens Flarup, som også gør opmærksom på, at den ekstra tank kan lukkes sammen med den øvrige sprøjtetank, så der opnås en større kapacitet ved eksempelvis flydende gødning.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Luft på begge sider

- En stor fordel på den selvkørende sprøjte, er den mere stabile og rolige bomføring, når maskinen kører på marken, fortæller Henrik Madsen, Wittrock og henviser til den tungere bom på den selvkørende sprøjte.

- Vi har valgt at få luft på bommen, og det ser vi som en stor fordel, at der er luft på begge sider af dysen.

Luften virker også som en injektor på væsken, så den trækkes med ned i afgrøden.

- Der er desuden LED-lys monteret på hele bommen, og især ved nat-kørsel forventer vi os meget af det. LED-lysene oplyser tågen af væsken, så det bliver tydeligt at se, hvis en dyse pludselig stopper.

320 hestekræfter

Motoren til at trække den store sprøjte leveres af Mercedes-Benz, og den seks cylindrede motor er på 320 hestekræfter. Sprøjten trækker på alle seks hjul og er samtidigt styrende på den forreste og bageste aksel.- Jo hurtigere sprøjten kører, jo mere reagerer sprøjten kun på den forreste aksel, fortæller Jens Flarup.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Han fortæller desuden, at sprøjten har mulighed for dog-walk styring på den bageste aksel, så sprøjten i kuperet terræn kan korrigere for at blive i sprøjtesporene.

- Når der vælges autostyring til sprøjten, er det normalt kun på den forreste aksel det fungerer, men da Krenkerup Gods har valgt en Trimble-løsning, så drejer bagakslen også med på autostyringen, men det kan dog deaktiveres, hvilket vil være en fordel i sukkerroerne.